Epirocs Vatten åt Alla firar 40 år av att förändra liv

Stockholm: Vatten åt Alla, Epirocs främsta initiativ för samhällsengagemang, firar idag 40 år av att förse människor i nöd med rent vatten och sanitet. Initiativet har försett miljontals människer med rent vatten och fortsätter att förändra liv.

"Behovet av rent vatten och sanitet fortsätter att växa, vilket gör Vatten åt Alla viktigare än någonsin”, säger Helena Hedblom, Epirocs VD och koncernchef. "Vi är mycket stolta över Vatten åt Allas prestationer och över alla passionerade kollegor som, med stöd av bolaget, gör detta möjligt”.

Epiroc driver programmet tillsammans med Atlas Copco Group. Det initieras och drivs på lokal nivå runt om i världen av Epirocs och/eller Atlas Copcos anställda.

Vatten åt Allas projekt inkluderar borrning och grävning av brunnar, tillhandahållande av regnupptagningsanläggningar, reparation av befintliga vattensystem, skydd av naturresurser, och utbildning i sanitet och hygien. En betydande del av fokuset ligger på att stödja skolor. Arbetet utförs genom att samarbeta med icke-statliga organisationer med expertis inom vatten, sanitet och hygien och med personal i projektländerna.

Resultatet är en stark positiv humanitär effekt, med en direkt inverkan särskilt för många kvinnor och flickor, inklusive:
- Ger flickor friheten att gå med sina bröder i skolan, eftersom flickorna tidigare var tvungna att tillbringa större delen av sina dagar med att hämta vatten (ofta smutsigt) långt borta.
- Frigör tid för kvinnor att arbeta eller starta näringsverksamhet istället för att hämta vatten.
- Hjälper kvinnor och flickor att känna sig säkrare genom att bygga latriner som erbjuder avskildhet.

Programmet fortsätter att växa och mer än 2 000 Epiroc-kollegor runt om i världen bidrar för närvarande varje månad. Dessa donationer går mycket långt. De anställdas donationer matchas med dubbelt så mycket belopp av Epiroc-gruppen. Nästan 100% av donationerna går direkt till vattenprojekt.

Nya projekt, bland många, inkluderar att bygga regnvattencisterner för ursprungsbefolkningen på landsbygden i Mexiko; tillhandahålla hållbar tillgång till vatten i minst 15 år för 48 byar i norra Uganda; tillhandahålla rent dricksvatten och grundläggande sanitet för 5 000 människor på landsbygden i Nepal; och hjälpa översvämmade områden i Ukraina efter förra årets förstörelse av Kakhovka-dammen.

För mer information om Vatten åt Alla, se www.water4all.org/en.

Epiroc är en global produktivitetspartner för gruv- och anläggningskunder och accelererar transformationen mot ett hållbart samhälle. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på mer än 60 miljarder kronor under 2023, och har cirka 19 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i cirka 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se