Rapport från Epirocs årsstämma 2021

Stockholm: Epiroc AB höll den 28 april sin årsstämma under ordförandeskap av Sven Unger.

Resultat- och balansräkningarna fastställdes för moderbolaget och koncernen samt styrelsens förslag till disposition av vinstmedlen godkändes. Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2020.

Den föreslagna utdelningen om 2,50 kronor per aktie, uppdelat på två utbetalningstillfällen om 1,25 kronor vardera, fastställdes. Avstämningsdag för första utbetalningstillfället är den 30 april 2021 och avstämningsdag för andra utbetalningstillfället är den 28 oktober 2021. Den första utbetalningen förväntas utsändas av Euroclear den 5 maj 2021 och den andra utbetalningen den 2 november 2021.

Årsstämman fattade beslut om en aktiesplit och ett automatiskt inlösenförfarande i enlighet med styrelsens förslag. Inlösenförfarandet innebär att cirka SEK 3,6 miljarder eller SEK 3,00 per inlösenaktie, kommer att utskiftas till aktieägarna, utöver ordinarie utdelning om SEK 2,50 per aktie.

I inlösenförfarandet ingår:

- Uppdelning av varje befintlig serie A och serie B-aktie (så kallad aktiesplit) i två aktier, varav en är en inlösenaktie. Avstämningsdag för aktiesplit är den 17 maj 2021.

- Minskning av aktiekapitalet för återbetalning till aktieägarna genom indragning av 1 213 738 703 inlösenaktier (varvid indragning av inlösenaktier av serie A och serie B ska ske i proportion till antalet aktier utgivna av respektive aktieslag).

- Ökning av aktiekapitalet med SEK 250 000 000 genom fondemission, varvid bolagets fria egna kapital tas i anspråk.

Sista dag för handel med rätt att erhålla inlösenaktie är den 12 maj 2021. Inlösenaktier av serie A med ISIN-kod SE0015658125 och inlösenaktier av serie B med ISIN-kod SE0015658133 kommer att handlas på Nasdaq Stockholm från och med 19 maj till och med 2 juni 2021, varefter inlösenaktien löses in. Utbetalning av inlösenlikviden beräknas ske den 11 juni 2021.ISIN-kod för ordinarie aktier av serie A är SE0015658109 och ISIN-kod för ordinarie aktier av serie B är SE0015658117.Stämman omvalde nio styrelsemedlemmar: Lennart Evrell, Johan Forssell, Helena Hedblom, Jeane Hull, Ronnie Leten, Ulla Litzén, Sigurd Mareels, Astrid Skarheim Onsum och Anders Ullberg. Ronnie Leten omvaldes som styrelseordförande.

Årsstämman fastställde styrelsearvoden till styrelseledamöter valda av stämman som inte är anställda av Bolaget enligt följande:
Styrelsearvode till ordföranden med 2 130 000 kronor och 665 000 kronor var till övriga ledamöter. Till ordföranden i revisionsutskottet 275 000 kronor och 185 000 kronor var till övriga ledamöter. Till ordföranden i ersättningsutskottet 130 000 kronor och 95 000 kronor var till övriga ledamöter, samt 70 000 kronor var till styrelseledamot som deltar i annat utskottsarbete i enlighet med styrelsebeslut.

Årsstämman godkände förslaget som ger styrelsens ledamöter möjlighet att få hälften av arvodet för styrelsearbetet i form av syntetiska aktier och återstoden i kontanter. Årsstämman godkände även att bolagets skyldighet att utbetala en summa som motsvarar värdet på de syntetiska aktierna skall säkras genom förvärv av egna serie A aktier.

Årsstämman omvalde Deloitte AB till bolagets revisionsbolag.

Årsstämman godkände styrelsens förslag beträffande riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare (VD och övriga medlemmar i koncernledningen) och styrelsens förslag avseende en prestationsbaserad personaloptionsplan för 2021.

Årsstämman bemyndigade styrelsen att besluta om köp och överlåtelse av bolagets egna serie A aktier med syfte att kunna uppfylla åtaganden för 2021 års prestationsbaserade personaloptionsplan, samt för den del av ersättningen till styrelsen som utgörs av syntetiska aktier. Styrelsen bemyndigades att sälja aktier för att kunna uppfylla åtaganden enligt 2016, 2017 och 2018 års prestationsbaserade personaloptionsplaner, samt för att täcka kostnader relaterade till syntetiska aktier till styrelsemedlemmar.

Ett konstituerande styrelsemöte hölls i anslutning till årsstämman. Ulla Litzén, ordförande, Anders Ullberg, Lennart Evrell och Ronnie Leten valdes som medlemmar till revisionsutskottet. Ronnie Leten, ordförande, Lennart Evrell och Johan Forssell valdes som medlemmar i ersättningsutskottet. Anders Ullberg, ordförande, och Ronnie Leten valdes som medlemmar i återköpsutskottet.

Ett anförande av Epirocs VD och koncernchef Helena Hedblom är tillgängligt på Gruppens hemsida: www.epirocgroup.com/arsstamma. Där kommer även protokollet från årsstämman att publiceras.

Epiroc är en vital del av ett hållbart samhälle och en global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturkunder. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 36 miljarder kronor under 2020, och har 14 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se