Diamorph Medtech namnändrar till Episurf Medical och anlitar finansiell rådgivare

Report this content

Medicinteknikbolaget Episurf Medical som utvecklar nya implantat för att laga broskskador i knäleden, har anlitat Sedermera Fondkommission som finansiell rådgivare för att ta in nytt kapital i bolaget. Kapitalet ska finansiera fortsatt arbete med kommersialisering av Episurfs knäimplantat.

Episurf Medical AB, tidigare Diamorph Medtech AB, utvecklar implantat och kirurgiska instrument för behandling av lokala broskskador i människors leder. Bolagets primära fokus är implantat för broskskador i knäleden. Episurfs implantat är små, tunna och anpassade för att ersätta varje individs unika skada.

Episurf Medical tar nu ett antal viktiga steg mot kommersialisering av bolagets första produkt, knäimplantatet. Bolagets produkt befinner sig i en preklinisk fas, där en första studie har genomförts och en ny större studie kommer att sättas igång efter sommaren. Nyligen lämnade också bolaget in en rad patent för att skydda såväl implantat som operationsinstrument samt tillverkningsmetoder för dessa.

-  Namnbytet är ett naturligt steg i att bolaget knoppas av från moderbolaget Diamorph AB och får en egen identitet. Nästa steg i kommersialisering av produkten är ytterligare en preklinisk studie samt arbetet med att erhålla CE-märkning av implantatet. Vårt mål är att starta en första klinisk studie i början av 2012. Med kapitaltillskottet säkrar vi vår fortsatta kommersialiseringsplan, säger Nina Bake, VD Episurf Medical.

Marknadspotentialen för Episurfs knäimplantat anses vara stor. Varje år genomförs cirka 10 000 knäprotesoperationer i Sverige. Siffror visar dock att så mycket som 10 procent av världens befolkning har någon typ av förslitning i knäleden, det vill säga artros.

Episurfs implantat möjliggör ingrepp vid skador i ett mycket tidigare skede än idag, vilket kan ge människor med smärtsamma ledskador ett längre, aktivare samt friskare liv genom effektiva och minimalt invasiva skräddarsydda behandlingsalternativ. Episurfs implantat vänder sig mot en yngre patientgrupp som idag får utstå många år av smärta samt nedsatt rörlighet i väntan på en knäprotes. Dessa patienter är 35-65 år och anses vara för unga och aktiva för en knäprotes men för gamla för en lyckad biologisk behandling.

Episurf och Sedermera Fondkommission kommer under sommaren att utvärdera flera möjliga alternativ till finansiering, varav en börsintroduktion är ett alternativ.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nina Bake, VD, Episurf Medical AB
Mobil: 0736-12 55 63, E-post:
nina.bake@episurf.com

Dr. Saeid Esmaeilzadeh, Styrelseordförande, Episurf Medical AB
Mobil: 070 718 70 61, E-post:
saeid@diamorph.com

Om Episurf Medical AB

Episurf Medical AB grundades 2009 och har sitt ursprung i forskning vid Stockholms Universitet och Karolinska sjukhuset. Episurf Medical har utvecklat ett skräddarsytt knäimplantat som gör att man kan åtgärda knäskador i ett mycket tidigare skede än vad som idag är möjligt. Bolaget är en del i Diamorph AB som i sin tur ägs av bland annat Serendipity Innovations, ett svenskt inkubatorföretag. För mer information: www.episurf.com