Bokslutskommuniké 1 januari – 31 december 2022

• 72% tillväxt i kundbasen och 43% tillväxt i bruttoorderingång
  • 510(k)-godkännande erhölls för Episealer® Patellofemoral System och tidtabell kommunicerad för 510-ansökan för Episealer MTP System
  • Förstärkning av den kommersiella organisationen samt förberedelser för USA-lansering pågår

”Idag avrapporterar vi ytterligare ett kvartal med tydliga steg i rätt riktning. Det viktiga nyckeltalet för antalet kunder som använder Episealer® växte med 72% under kvartalet, och bruttoorderingången ökade med 43%. Vi såg tydligt att våra kommersiella aktiviteter utvecklades positivt under slutet av året. Inom produktutveckling avslutade vi året med att uppnå en betydande milstolpe – nämligen 510(k)-godkännandet för Episealer® Patellofemoral System. Under 2023 är det av yttersta vikt att vi tar nästa steg som bolag. Vi måste bredda användarbasen internationellt, vilket inkluderar lanseringen av vår första kommersiellt tillgängliga produkt i USA,” säger Pål Ryfors, vd Episurf Medical.

Fjärde kvartalet 2022 jämfört med 2021, koncernen

• Bruttoorderingången uppgick till 2,2 MSEK (1,6)
  • Orderboken uppgick till 2,0 MSEK (1,3)
  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 1,8 MSEK (1,5)
  • Periodens resultat uppgick till -23,7 MSEK (-18,9)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,09 SEK (-0,08)

Räkenskapsåret 2022 jämfört med 2021, koncernen

• Bruttoorderingången uppgick till 7,1 MSEK (6,6)
  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 6,6 MSEK (6,5)
  • Periodens resultat uppgick till -77,3 MSEK (-69,3)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,29 SEK (-0,31)

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

• Episurf Medical erhöll 510(k)-godkännande för Episealer® Patellofemoral System
  • Knäteknologin Episealer® och kliniska resultat presenterades vid vetenskapliga kongresser i USA och Polen
  • Episurf Medical presenterade kommersiella fokusområden på bolagets kapitalmarknadsdag

Veronica Wallin, CFO, Episurf Medical
Email: veronica.wallin@episurf.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 08.30 den 17 februari 2023.