BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 1 JANUARI – 31 DECEMBER 2023

• Fortsatt stabil tillväxt trots omstrukturering av kommersiella organisationen och tillfredsställande start i USA med betydande möjligheter framöver
  • Omstruktureringsprogram genomfört med planenlig kostnadsreduktion väntad under 2024
  • 510(k)-process pågår med amerikanska FDA för stortåimplantat

Trots en omfattande omstrukturering av vår säljkår avslutade vi året med ytterligare ett rekordkvartal. I genomsnitt har vi ökat vår bruttoorderingång med mer än 50% under de senaste fem kvartalen. Under 2023 ökade bruttoorderingången till 11,1 MSEK (+56%). Användningen av vår teknologi ökade globalt och under det fjärde kvartalet taktade vi på 1,4 operationer per dag, måndag till och med söndag. Våra OUS-marknader driver detta, där vi fortsätter med vårt fokus mot att driva klinisk acceptans och öka marknadspenetrationen, nu med ett ökat fokus på distributörsförsäljning. I USA har mer än en operation per vecka planerats sedan den första bokade operationen i augusti 2023, och vi ser fram emot att öka takten. Allt detta balanseras med ett fortsatt starkt fokus mot klinisk utveckling och produktveckling,” säger Pål Ryfors, vd Episurf Medical.

Fjärde kvartalet 2023 jämfört med 2022, koncernen
» Bruttoorderingången uppgick till 3,1 MSEK (2,2)
» Koncernens nettoomsättning uppgick till 3,0 MSEK (1,8)
» Periodens resultat uppgick till -21,9 MSEK (-23,7)
» Resultat per aktie uppgick till -0,08 SEK (-0,09)

Räkenskapsåret 2023 jämfört med 2022, koncernen
» Bruttoorderingången uppgick till 11,1 MSEK (7,1)
» Koncernens nettoomsättning uppgick till 10,3 MSEK (6,6)
» Periodens resultat uppgick till -94,8 MSEK (-77,3)
» Resultat per aktie uppgick till -0,36 SEK (-0,29)

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet 2023
» Episurf Medical lämande in 510(k)-ansökan för implantat i stortå
» Första kommersiella operationen genomfördes i USA

Väsentliga händelser efter periodens slut
» Resultat från upp till 10 års uppföljning av Episealer®-patienter accepterades för
presentation

Veronica Wallin, CFO, Episurf Medical
Email: veronica.wallin@episurf.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 08.30 den 9 februari 2024.