Bokslutskommuniké 1 oktober – 31 december 2021

• Trots pandemirelaterade utmaningar: 30% försäljningstillväxt och operationer i 15 länder under 2021
  • Episurf Medicals första 510(k)-ansökan inlämnad enligt tidplan. FDA-granskning pågår
  • Utökning av den kommersiella organisationen med Head of Sales OUS, och omstart av kommersiella aktiviteter iochmed pandemins slut

Att närma sig slutet av pandemin är en lättnad på ett mänskligt plan, långt bortom affärslivet. Jag kan dock ärligt säga att det har varit extremt tufft att bära Episurf-tröjan under pandemin. Elektiv kirurgi har drabbats hårt, men experimentell elektiv kirurgi har drabbats ännu hårdare. Att vi trots detta lyckats visa tillväxt genom hela pandemin, och att vi nu äntligen förväntar oss en återgång till det normala är därför väldigt uppmuntrande. Vi är i en bättre position än någonsin, med en stärkt organisation, flera produkter i pipeline, en stark vetenskaplig grund att verka utifrån, regulatorisk tillgång till flera marknader globalt och en stark finansiell position. Vi är mycket optimistiska inför framtiden, och även om Q1 2022 fortfarande erbjuder vissa covid-relaterade utmaningar, räknar vi med att ta betydande steg under 2022”, säger Pål Ryfors, vd Episurf Medical.

Fjärde kvartalet 2021 jämfört med 2020, koncernen

• Bruttoorderingången uppgick till 1,6 MSEK (1,3), en ökning med 23%
  • Orderboken uppgick till 1,3 MSEK (1,3)
  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 1,5 MSEK (1,5)
  • Periodens resultat uppgick till -18,9 MSEK (-16,2)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,08 SEK (-0,08)

Räkenskapsåret 2021 jämfört med 2020, koncernen

• Bruttoorderingången ökade med 18% till 6,6 MSEK (5,6)
  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 6,5 MSEK (5,0), en ökning med 30%
  • Periodens resultat uppgick till -69,3 MSEK (-63,9)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,31 SEK (-0,39)

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

• Episurf Medical genomförde en riktad nyemission om 159 miljoner kronor. IIija Batljan klev in som största aktieägare
  • Episurf Medical skickade in 510(k)-ansökan för Episealer® Patellofemoral System
  • Episurf implantat godkändes för försäljning i Saudiarabien
  • Episurf Medical anställde Stephen Caswell som chef för Global Sales OUS

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Episurf Implantat godkändes för försäljning i Malaysia

Veronica Wallin, CFO, Episurf Medical
Email: veronica.wallin@episurf.com

Denna information är sådan information som Episurf Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 08.30 den 11 februari 2022.