Bokslutskommuniké 2015

Fjärde kvartalet 2015 för Koncernen jämfört med 2014

» Nettoomsättningen uppgick till SEK 375 368 (54 541).

» Övriga rörelseintäkter uppgick till SEK 1 849 848 (997 520).

» Resultatet efter finansiella poster uppgick till SEK -14 148 843 (-8 055 327).

» Resultat per aktie (vägt genomsnitt) uppgick till SEK -0,89 (-0,73).

Räkenskapsåret 2015 för Koncernen jämfört med 2014

» Nettoomsättningen uppgick till SEK 1 016 462 (173 026).

» Övriga rörelseintäkter uppgick till SEK 5 628 598 (2 166 468).

» Resultatet efter finansiella poster uppgick till SEK -43 974 662 (-32 914 421).

» Resultat per aktie (vägt genomsnitt) uppgick till SEK -3,52 (-2,98).

» Eget kapital per aktie uppgick till SEK 6,89 (4,88).

Väsentliga händelser under kvartalet

» Episurf Medical erhöll CE-märkning för sin fjärde produkt, Epiguide® MOS.

» Episurf Medical utsåg ett Clinical Advisory Board bestående av europeiska Key Opinion Leaders.

» Episurfs första operation i Schweiz genomfördes med lyckat resultat.

» De två första operationerna med Episurf Medicals senaste produkt Episealer® Twin genomfördes i Tyskland med önskat resultat.

Väsentliga händelser efter periodens slut

» Episurf Medical erhöll CE-märkning för sin femte produkt, EpioscopyTM Damage Assessment Tool.

» Episurf Medical lanserade en tysk webbsida och intensifie­rar marknadsaktiviteter i regionen.

» Episurf Medical rapporterade att bolaget nu har 100 användare godkända och anslutna till μiFidelity®-plattformen.

» Den vetenskapliga sammanfattningen ”On the attachment of cartilage to HA: Signs of ”chondrointegration” Studies on the Episealer mini-prosthesis in the sheep knee,” accepterades som posterpresentation vid den medicinska konferensen ESSKA.

» I Tyskland anställdes en fjärde säljare.

» En andra säljare anställdes för Norden.

» Episealer® blev godkänt av Spire Hospital i Storbritannien för privatpatienter.

Utdrag ur vd Rosemary Cunningham Thomas kommentar till delårsrapporten:

» Bolaget har utvecklats från ett högteknologiskt start-up, till ett kommersiellt drivet medicintekniskt bolag som har skaffat sig en unik position på marknaden, vilket ger bolaget möjligheten att bli det ledande intelligenta implantatbolaget för broskskador.

» Intäkterna från försäljning av implantat översteg 1 miljon kronor vilket motsvarar en ökning om 487% jämfört med föregående år.

» Vid slutet av 2015 hade Episurf 73 implantat inopererade i patienter runt om i Europa, vilket motsvarar en ökning om 232% jämfört med föregående år.

» Till dags dato har 27 kirurger i 10 europeiska länder genomfört operationer med Episealer®. Utav dessa har 56% redan genomfört en andra operation och 44% har genomfört en tredje operation med en Episealer®.

Den kompletta Bokslutskommunikén bifogas detta pressmeddelande och finns tillgänglig på bolagets hemsida.

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Episurf Medical AB ska offentliggöra enligt lagen om vardepappersmarknad och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Episurf Medical arbetar för att erbjuda människor med smärtsamma ledskador ett aktivare och friskare liv genom att tillgängliggöra minimalt invasiva samt skräddarsydda behandlingsalternativ. Episurf Medicals individanpassade implantat Episealer® och kirurgiska instrument Epiguide® används för behandling av lokala broskskador i leder. Med Episurf Medicals μiFidelity®-system anpassas implantaten kostnadseffektivt till respektive persons unika skada för optimal passform och minimalt ingrepp.

Episurf Medical har huvudkontor i Stockholm, Sverige. Aktien (EPIS B) är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på bolagets hemsida: www.episurf.com. Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Episurf Medical AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknad och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Rosemary Cunningham Thomas, VD, Episurf Medical
         Tel: +46 (0) 70-7655892