BOKSLUTSKOMMUNIKÉ JANUARI–DECEMBER 2013

Mars – december 2013
Koncernen

» Resultatet efter finansiella poster uppgick till –22 856 694 SEK (–). Resultatet utgörs främst av kostnader i moderbolaget för utveckling och marknadsaktiviteter relaterade till bolagets kontrollerade produktlansering. Bolaget har beviljats ett bidrag från Vinnova om 2 099 000 SEK, varav 1 664 193 SEK har intäktsförts, vilket motsvarar upparbetade kostnader.
» Antal anställda vid periodens slut var 9 (–).

Fjärde kvartalet 2013
Moderbolaget

» Resultatet efter finansiella poster uppgick till –6 130 763 SEK (–5 916 563). Bolaget har beviljats ett bidrag från Vinnova om 2 099 000 SEK, varav 1 664 193 SEK har intäktsförts, vilket motsvarar upparbetade kostnader.
» Resultatet per aktie (vägt genomsnitt) uppgick till –0,78 SEK (–0,92).

Januari – december 2013
Moderbolaget

» Resultatet efter finansiella poster uppgick till –22 842 835 SEK (–15 769 779). Skillnaden i resultat jämfört med föregående år är främst hänförlig till ökade kostnader för utveckling och marknadsaktiviteter relaterade till bolagets kontrollerade produktlansering.
» Antal aktier vid periodens utgång var 7 953 986 (6 400 000).
» Genomsnittligt antal aktier var 7 856 064 (6 400 000).
» Resultatet per aktie (vägt genomsnitt) uppgick till –2,91 SEK (–2,46).
» Eget kapital per aktie uppgick till 9,01 (3,81).
» Kassa och likvida medel vid årets slut uppgick till 69 MSEK (23)
» Antal anställda vid periodens slut var 9 (6).
» Soliditeten uppgick till 93,8 % (87,4).

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet
» Den andra gruppen kirurger från fem kliniker i fyra europeiska länder blev klara för att medverka i Episurf Medicals pågående kontrollerade produktlansering (CPL).
» Episurf Medical tecknade distributionsavtal med den jordanska distributören Elaf Medical Supplies Co. avseende marknadsföring och försäljning av Episurf Medicals produkter i Jordanien, Saudiarabien, Kuwait och Kroatien.
» Episurf Medical ansökte om CE-märkning för Episealer® Trochlea, den andra kommersiella produkten baserad på bolagets individanpassade implantat.

Väsentliga händelser efter periodens utgång
» Vid en extra bolagsstämma beslutades det i enlighet med valberedningens förslag att utöka styrelsen med en ny ledamot, Robert Charpentier, som ett led i att ytterligare tillföra bolaget viktig spetskompetens inför den planerade noteringen på Nasdaq OMX Stockholms huvudlista och det fortsatta arbetet med etablering och tillväxt på internationella marknader.
» Episurf Medicals ledningsgrupp utökades med tre personer, Leif Ryd, Per Möller och Jacob Dumky. Därmed förstärktes ledningens kapacitet inom forskning och utveckling, försäljning och marknadsföring samt kvalité och regulatoriska frågor.
» Den första operationen i Polen genomfördes inom ramen för Episurf Medicals kontrollerade produktlansering (CPL). Operationen utfördes med önskat resultat av den framstående kirurgen Professor Deszczyński och fick stort medialt intresse i Polen.

Planerade väsentliga milstolpar under 2014
» Ansökan om notering på Nasdaq OMX Stockholms huvudlista, Q2
» CE-märkning av Episealer® Trochlea, Q1-Q2
» CPL start (kontrollerad produktlansering) för Episealer® Trochlea, Q2
» CE-märkning av ytterligare en produkt, Q3-Q4
» Ingå ytterligare distributionsavtal med tyngdpunkt Europa, Q2-Q4
» Utökning av bolagets marknads- och försäljningsorganisation, Q2-Q3
» Avslut av patientrekrytering till CPL för Episealer® Femoral Condyle, Q4

Episurf Medical arbetar för att erbjuda människor med smärtsamma ledskador ett aktivare och friskare liv genom att tillgängliggöra minimalt invasiva samt skräddarsydda behandlingsalternativ. Episurf Medicals individanpassade implantat Episealer® och kirurgiska borrmallar Epiguide® utvecklas för behandling av lokala broskskador i leder. Med hjälp av Episurf Medicals μiFidelity® system ska implantaten kostnadseffektivt kunna anpassas till respektive persons unika skada för optimal passform och minimalt ingrepp.

Episurf Medical har huvudkontor i Stockholm, Sverige. Aktien (EPIS B) är listad på NASDAQ OMX First North med Wildeco Ekonomisk Information AB som Certified Adviser. Mer information finns på bolagets hemsida: www.episurf.com

Nina Bake, vd Episurf Medical
         Tel: +46 (0) 736-125 563