Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2022

• 72% tillväxt i antalet aktiva kunder under kvartalet – Episurf upplever snabbare adoption och ökad acceptans för Episealer®-teknologin
  • Under sex månader 2022 har Episurf redan haft lika många aktiva som under helåret 2021
  • 42% ökning i bruttorderingången och en stark finansieringsposition

Det viktigaste inom vårt kommersiella arbete just nu är att utöka användarbasen och vi ser tydligt att vår förmåga att generera nya kunder är bättre än någonsin. Faktum är att vi under de två första kvartalen 2022, redan haft lika många kunder (66) som vi hade under helåret 2021. Volymerna kommer att öka för varje kund i takt med att pandemirelaterade vårdköer betas av och med ökad erfarenhet från Episealer®”, säger Pål Ryfors, vd Episurf Medical.

Andra kvartalet 2022 jämfört med 2021, koncernen

• Bruttoorderingången uppgick till 2,0 MSEK (1,4)
  • Orderboken uppgick till 1,5 MSEK (1,3)
  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 1,9 MSEK (2,0)
  • Periodens resultat uppgick till -19,4 MSEK (-17,7)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,07 SEK (-0,08)

Första halvåret 2022 jämfört med 2021, koncernen

• Bruttoorderingången uppgick till 3,6 MSEK (3,6)
  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 3,4 MSEK (3,6)
  • Periodens resultat uppgick till -35,8 MSEK (-34,4)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,13 SEK (-0,16)

Väsentliga händelser under andra kvartalet

• Lovande resultat från jämförande studie med Episealer® accepterades för presentation vid tysk ortopedisk kongress
  • Prospektiv prövarinitierad studie för 2-årsuppföljning av Episealer® Talus-patienter initierades
  • Episurf Medical skickade in en 510(k)-uppföljningsansökan för Episealer® Patellofemoral System som nu är under ”substantive review” hos amerikanska FDA
  • Första knäledsimplantatet Episealer®-operationen i Saudi Arabien och Indien bokades
  • Första Episealer® Talus-operationen i Belgien och Portugal genomfördes
  • 5-års uppföljningsdata presenterad vid flera kliniska kongresser

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Presentation av prof. Karl Eriksson om knäteknologin Episealer® och kliniska resultat vid 5th International Conference on Meniscus Science and Surgery i Luxemburg

Veronica Wallin, CFO, Episurf Medical
Email: veronica.wallin@episurf.com

Denna information är sådan information som Episurf Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 08.30 den 15 juli 2022.