Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2023

• Bruttoorderingången växte med 57% till SEK 3,1m och antalet kunder växte med 42%
• Strategisk fokusering av verksamheten genomförs för att minska kostnadsmassan och accelerera vägen mot lönsamhet
• Engångskostnad om SEK 4 miljoner relaterad till strategiska initiativ

Idag har vi meddelat att vi fokuserar verksamheten ytterligare, samtidigt som vi genomför ett antal initiativ för att förbättra bolagets resultat. Jag är glad över att vi genomför dessa åtgärder samtidigt som vi har en stark finansiell position, och vi visar stark tillväxt i våra nyckeltal. Bruttoorderingången växte med 57% till SEK 3.1m och antalet kunder växte med 42% (61 st i kvartalet). Nu upplever vi att vår kommersiella satsning går år rätt håll, och vi adderar kunder, ökar volymer hos enskilda kunder och kännedomen om oss bland ortopeder ökar allt mer. Juni månad var vår i särklass bästa, med mer än 2 bokade operationer per dag måndag till söndag. Det är en bra utveckling och vi visar att vi tar helt rätt steg. Men vi ser stora möjligheter framför oss, och vi har nyligen fått vår första produkt godkänd på den amerikanska marknaden, och vi har inlämnandet av ytterligare en 510(k)-ansökan framför oss i närtid. Vi behöver fokusera verksamheten ytterligare, och vi behöver bli mer kostnadseffektiva i vårt sätt att arbeta,” säger Pål Ryfors, vd Episurf Medical.

Andra kvartalet 2023 jämfört med 2022, koncernen
» Bruttoorderingången uppgick till 3,1 MSEK (2,0)
» Koncernens nettoomsättning uppgick till 2,2 MSEK (1,9)
» Orderboken uppgick till 3,0 MSEK (1,5)
» Periodens resultat uppgick till -28,9 MSEK (-19,4), inkluderar 4,0 MSEK extraordinär kostnad
» Resultat per aktie uppgick till -0,11 SEK (-0,07)

Första halvåret 2023 jämfört med 2022, koncernen
» Koncernens nettoomsättning uppgick till 4,8 MSEK (3,4)
» Bruttoorderingången uppgick till 5,6 MSEK (3,6)
» Periodens resultat uppgick till -52,1 MSEK (-35,8)
» Resultat per aktie uppgick till -0,20 SEK (-0,13)

Väsentliga händelser under andra kvartalet
» Episurf Medical uppdaterade om etablering av en amerikansk kommersiell
organisation
» Episealer® Patellofemoral System blev tillgängligt i Förenade Arabemiraten
» Första operationen i EPIC-Knee studien i Kanada bokades

Väsentliga händelser efter periodens slut
» Episurf Medical uppdaterade strategi och målsättning
» Första amerikanska VAC-godkännandet

Veronica Wallin, CFO, Episurf Medical
Email: veronica.wallin@episurf.com

Denna information är sådan information som Episurf Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 08.30 den 14 juli 2023.