DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI – 30 JUNI 2024

• 45% försäljningstillväxt trots omställning av försäljningsorganisationen
  • Ytterligare 12 MSEK i årliga kostnadsbesparingar identifierade
  • EPIC-Knee studien pausas till förmån för andra initiativ

Relativt sett har vi kommit igång väsentligt mycket snabbare i USA än vad vi gjort i någon annan marknad. Exempelvis, under det andra kvartalet representerar USA ca 45% av omsättningen i Tyskland, vilket till dags dato är vår i särklass största marknad. Vi följer med andra ord vår strategi. Vi har också goda möjligheter att fortsätta på den inslagna vägen, och det i allt högre hastighet. Vi kommer fortsätta med vårt kommersiella fokus, och då särskilt med fokus mot USA. Under kvartalet fortsatte våra personalkostnader att minska, men vi har högre kostnader för kliniska studier. Mot denna bakgrund presenterar vi idag ett antal initiativ som syftar till att göra oss ännu mer fokuserade och kostnadseffektiva”, säger Pål Ryfors, vd Episurf Medical.

Andra kvartalet 2024 jämfört med 2023, koncernen
» Bruttoorderingången uppgick till 3,5 MSEK (3,1)
» Koncernens nettoomsättning uppgick till 3,2 MSEK (2,2)
» Periodens resultat uppgick till -21,4 MSEK (-28,9)
» Resultat per aktie uppgick till -0,06 SEK (-0,09)

Första halvåret 2024 jämfört med 2023, koncernen
» Bruttoorderingången uppgick till 6,2 MSEK (5,6)
» Koncernens nettoomsättning uppgick till 6,2 MSEK (4,8)
» Periodens resultat uppgick till -42,0 MSEK (-52,1)
» Resultat per aktie uppgick till -0,13 SEK (-0,17)

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2024
» Episurf Medical har genomfört en företrädesemission som inkl. emissionsgarantier tecknades till 75,0 % och bolaget tillfördes 90 MSEK före emissionskostnader
» Episurf Medical har ingått fyra distributionsavtal med exklusiva distributör för DePuy Synthes, den ortopediska delen av Johnson & Johnson-koncernen, för flera amerikanska delstater

Väsentliga händelser efter periodens slut
» Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens slut

Veronica Wallin, CFO, Episurf Medical
Email: veronica.wallin@episurf.com

Denna information är sådan information som Episurf Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 08.30 den 12 juli 2024.