Delårsrapport 1 januari – 30 september 2015

Tredje kvartalet 2015 för Koncernen jämfört med 2014

» Nettoomsättningen uppgick till 150 174 SEK (78 235).

» Övriga rörelseintäkter uppgick till 1 212 350 SEK (638 505).

» Resultatet efter finansiella poster uppgick till -10 908 522 SEK (-7 302 119).

» Resultat per aktie (vägt genomsnitt) uppgick till -0,71 SEK (-0,91).

Första nio månaderna 2015 för Koncernen jämfört med 2014

» Nettoomsättningen uppgick till 641 094 SEK  (118 485).

» Övriga rörelseintäkter uppgick till 3 778 750 SEK (1 168 948).

» Resultatet efter finansiella poster uppgick till -29 825 819 SEK (-24 859 094).

» Resultat per aktie (vägt genomsnitt) uppgick till -1,94 SEK (-3,11).

» Eget kapital per aktie uppgick till 7,77 SEK (5,90).

Väsentliga händelser under kvartalet

» Pål Ryfors anställdes som ny CFO.

» En extra bolagsstämma den 21 augusti 2015 beslutade om en nyemission av aktier om upp till ca 120 miljoner kronor med företrädesrätt för bolagets aktieägare och om en riktad nyemission av aktier av serie B till bolagets nya CFO.

» Michael McEwan, Chief Commercial Officer (CCO) och medlem i bolagets ledningsgrupp, lämnade sin tjänst med verkan från den 31 augusti 2015.

» CE-märkning erhölls för bolagets tredje implantat Episealer® Femoral Twin, vilket var den första “självcertifierade” CE-märkningen av en produkt genom bolagets nyligen erhållna ISO 13458:2012 och Annex II certifiering.

» Nyemissionen som avslutades den 10 september 2015 tecknades av aktieägare till 97,8 procent och bolaget tillfördes 120 miljoner kronor före emissionskostnader.

» Bolagets försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter intensifierades genom ökat deltagande på ortopedikonferenser i Europa.

Väsentliga händelser efter periodens slut

» De två första operationerna med Episurf Medicals tredje produkt Episealer® Femoral Twin genomfördes i Tyskland med positiva resultat.

Utdrag ur vd Rosemary Cunningham Thomas kommentar till delårsrapporten:

”Episurfs resultat för perioden januari till september 2015 jämfört med samma period föregående år visar på en fortsatt framgångsrik utveckling för hela verksamheten, vilket har resulterat i en omsättningsökning på alla marknader där bolaget bedriver direktförsäljning samt att nya kundkonton har anslutits till μiFidelity®-plattformen.”

”Fram till den 31 oktober 2015 har 62 Episealer® inopererats. Ett viktigt nyckeltal för Episurf är uppföljningen av patientresultat efter genomförd operation och jag har nöjet att meddela att det inte förekommer några revisioner bland de totalt 62 patienterna och de fortsätter att rapportera positiva förändringar gällande smärtnivåer, mobilitet och allmänt välmående.”

”Implantaten fortsätter att ge goda resultat över tid. Episurf har idag 20 Episealer®-patienter som har genomgått 1-årsuppföljning, 7 patienter som har genomgått 2-årsuppföljning. De 4 första patienterna har nu haft implantaten i 2,5 år. Feedback från kirurgerna tyder på att Episurfs skademarkeringsrapport (Damage Marking Report) erbjuder en kvalitetskontroll inför operationen som leder till ett korrekt patienturval, och vi är övertygade om att detta kommer att bekräftas i takt med att fler Episealer®-patienter når sina årliga milstolpar.”

”Vi har också som mål att få en CE-märkning för MOS-guiden till slutet av 2015. Det skulle innebära att Episurf kommer att avsluta 2015 med fyra CE-märkta produkter.”

Den kompletta delårsrapporten bifogas detta pressmeddelande och finns tillgänglig på bolagets hemsida.

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Episurf Medical AB ska offentliggöra enligt lagen om vardepappersmarknad och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Episurf Medical arbetar för att erbjuda människor med smärtsamma ledskador ett aktivare och friskare liv genom att tillgängliggöra minimalt invasiva samt skräddarsydda behandlingsalternativ. Episurf Medicals individanpassade implantat Episealer® och kirurgiska borrmallar Epiguide® utvecklas för behandling av lokala broskskador i leder. Med hjälp av Episurf Medicals μiFidelity® system ska implantaten kostnadseffektivt kunna anpassas till respektive persons unika skada för optimal passform och minimalt ingrepp.

Episurf Medical har huvudkontor i Stockholm, Sverige. Aktien (EPIS B) är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på bolagets hemsida: www.episurf.com

Rosemary Cunningham Thomas, VD, Episurf Medical
         Tel: +46 (0) 70-7655892