DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI - 31 MARS 2020

”2020 inleddes väldigt positivt för Episurf Medical. Vi upplevde stark tillväxt, precis som vi hade hoppats på. Inrapporterade patientresultat var fortsatt starka och vi fullbordade CE-märkningsprocessen för vårt fotledsimplantat. Med det sagt ändrades förutsättningarna väsentligt i slutet av februari då elektiv kirurgi i Europa började skjutas upp på grund av Covid-19 pandemin. Naturligtvis stöder vi fullt ut dessa åtgärder, och vi är djupt tacksamma för alla våra vänner och kunder i sjukvården som är i frontlinjen som kämpar mot detta virus. Även om stoppet för elektiv kirurgi hade negativ påverkan på ungefär en tredjedel av kvartalet uppvisade vi en 45% tillväxt i bruttoorderingången” säger Pål Ryfors, vd Episurf Medical.

Första kvartalet 2020 jämfört med 2019, koncernen

• Bruttoorderingången uppgick till 1,6 MSEK (1,1), en ökning med 45,5%. Från slutet av februari märkte vi av en negativ påverkan från utbrottet av Covid-19 när elektiv kirurg i Europa tillfälligt stoppades
  • Orderstocken uppgick till 1,0 MSEK (1,0)
  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 1,5 MSEK (1,4), en ökning med 3,9%
  • 40,8% ökning av antalet godkända Episealer®-order under kvartalet till 69 (49)
  • Periodens resultat uppgick till -17,9 MSEK (-14,6), de ökade kostnaderna under kvartalet beror på koncernens arbete med IDE-studien i USA, säsongsvariationer och affärsutvecklingsprojekt
  • Resultat per aktie uppgick till -0,19 SEK (-0,35)

Väsentliga händelser under första kvartalet

• Episurf Medical meddelade att bolaget genomför en riktad emission och en fullt garanterad företrädesemission om totalt 140 MSEK före avdrag för emissionskostnader
  • Episurf Medical erhöll CE-godkännande för Episealer® Talus och Talus Osteotomiguide
  • Episurf Medical uppdaterade om AI-baserad produktionsprocess
  • Episurf Medical nådde milstolpe om 700 implantat
  • Episurf Medical meddelade att första Episealer®-operationen i Italien är planerad
  • Episealer® presenterades vid idrottsmedicinskt möte i Tyskland
  • Klinisk data har presenterats på ortopedikongress i Storbritannien
  • Episurf Medical erhöll viktigt patentbeviljande i Europa inom 3D-visualisering
  • Episurf Medical meddelade positiva resultat från klinisk studie med uppföljning av de 30 första svenska patienterna
  • Episurf Medical meddelade framsteg för europeiska siter i den amerikanska studien, EPIC-Knee
  • Episurf Medical meddelade att lovande resultat erhållits från den första jämförande Episealer® studien
  • Episurf Medical erhöll flera patent i USA
  • Episealer® Talus registrerades för försäljning i Italien och Spanien

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Episurf Medical genomförde företrädesemissionen som tillförde bolaget 51 MSEK före avdrag för emissionskostnader

Veronica Wallin, CFO, Episurf Medical
Email: veronica.wallin@episurf.com

Denna information är sådan information som Episurf Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 08.30 den 24 april 2020.