DELÅRSRAPPORT JANUARI - MARS 2013

Första kvartalet, januari – mars 2013

» Resultatet efter finansiella poster uppgick till -5 328 903 SEK (-3 702 262)
» Antal aktier vid periodens utgång var 6 400 000 (6 400 000)
» Genomsnittligt antal aktier var 6 400 000 (6 400 000)
» Resultatet per aktie (vägt genomsnitt) uppgick till -0,83 SEK (-0,58)
» Eget kapital per aktie uppgick till 2,98 SEK (5,70)
» Antal anställda vid periodens slut uppgick till 6 (4)
» Soliditeten uppgick till 83,5 % (93,4)

Väsentliga händelser under första kvartalet

» Uppföljningskontroller av två patienter genomfördes i Episurf Medicals pågående kliniska studie som utvärderar bolagets individanpassade implantat för behandling av broskskador i knäleden. Båda patienterna följdes upp sex veckor efter utförd operation och den ena även efter tre månader. Kontrollerna visade att patienterna upplevde en smärtlindring helt i linje med förväntningarna.
» Tre operationer genomfördes med Episurf Medical individanpassade implantat. Samtliga operationer genomfördes med önskat
 resultat. Operationerna ingår i en pågående klinisk studie som utvärderar bolagets individanpassade implantat för behandling av
 broskskador i knäleden.
» Episurf Medical fick tre patent godkända för registrering i Europa av European Patent Office, EPO, gällande viktiga funktioner för bolagets individanpassade implantat Episealer®.
» Hälso- och sjukvårdsfonden Rhenman Healthcare Equity L/S beslutade investera i Episurf Medical.
» En studie som bekräftar vikten av god precision vid insättning av Episurf Medicals implantat publicerades on-line i den vetenskapliga tidskriften Osteoarthritis and Cartilage.
» Manuel Otero Quevedo anställdes som projektledare och ska huvudsakligen ansvara för utvecklingen av Episurf Medicals framtida produkter och kirurgiska instrument.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

» Inför den planerade internationella produktlanseringen av Episealer® Knee lanserade Episurf Medical en ny hemsida på engelska.
» Episurf Medical tecknade sitt första europeiska distributionsavtal, med polska Biocare Therapeutics Sp.zo. Det är bolagets första europeiska distributionsavtal och omfattar distribution av Episurfs individanpassade knäimplantat, Episealer Femoral Condyle, på den polska marknaden.
» Vid en extra bolagsstämma den 3 april 2013 fattades beslut om riktad nyemission i enlighet med styrelsens förslag om att öka bolagets aktiekapital genom nyemission av 144 928 aktier av serie B med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Rätt att teckna de nya aktierna tillkom Rhenman & Partners Fund - Rhenman Healthcare Equity L/S. Beslutet innebar en ökning av aktiekapitalet med 43 478,40 kronor. Totalt tillfördes bolaget 5 000 016 kronor.
» Episurf Medical AB beslutade att tidigarelägga årsstämman till den 2 maj 2013. Beslutet att tidigarelägga årsstämman fattades på praktiska och planeringsmässiga grunder.

Episurf Medical arbetar för att erbjuda människor med smärtsamma ledskador ett aktivare och friskare liv genom att tillgängliggöra minimalt invasiva samt skräddarsydda behandlingsalternativ. Episurf Medicals individanpassade implantat Episealer® och kirurgiska borrmallar Epiguide® utvecklas för behandling av lokala broskskador i leder. Med hjälp av Episurf Medicals μiFidelity™ system ska implantaten kostnadseffektivt kunna anpassas till respektive persons unika skada för optimal passform och minimalt ingrepp.

Episurf Medical har huvudkontor i Stockholm, Sverige. Aktien (EPIS B) är listad på NASDAQ OMX First North med Pareto Öhman som Certified Adviser. Mer information finns på bolagets hemsida: www.episurf.com

Nina Bake, vd Episurf Medical
         Tel: +46 (0) 736-125 563