Dr Kevin D. Plancher utsedd till huvudprövare för Episurf’s IDE-studie för Episealer®

Episurf Medicals (NASDAQ: EPIS B) meddelar att dr Kevin D. Plancher, MD och MPH vid Plancher Orthopaedics & Sports Medicine, New York, har utsetts till huvudprövare för bolagets IDE-studie, EPIC-Knee: Episealer Knee System IDE Clinical Study. Som huvudprövare kommer dr Plancher att fungera som medicinsk rådgivare åt Episurf Medical samt åt övriga deltagande kliniker och prövare för studierelaterade frågor. Dr Plancher kommer också att vara en av de ortopeder som ska utföra operationer i studien.

Dr Plancher är en ledande ortoped och expert i idrottsmedicin med massiv erfarenhet inom behandling av broskskador i knäleden och mini-invasiva ingrepp. Dr Plancher föreläser i ortopedi vid Albert Einstein College of Medicine i New York, han är aktiv medlem i många prestigefyllda nationella och internationella samfund och sitter i styrelsen för American Academy of Orthopaedic Surgeons. Dr Plancher tog examen vid Georgetown University School of Medicine, fullbordade sin utbildning vid Harvard University's Combined Orthopaedic program samt med två fellowships varav ett inom hand- och mikrovaskulär kirurgi (Indiana Hand Center) och ett inom idrottsmedicin med fokus på ledrekonstruktion för axel och knä (Steadman Hawkinks Clinic). Dr Plancher har kontor i New York City och Greenwich, Connecticut och är knuten till Lenox Hill Hospital, Stamford Hospital, Northern Westchester Hospital och Mt. Sinai Beth Israel Medical Center. Han är lagläkare för amerikanska skid- och snowboardlandslaget och Long Island Lizards lacrosselag samt fungerar som huvudläkare för högsta ligan i lacrosse.

Jag är hedrad att få samla en grupp kunniga broskkirurger för att genomföra denna kliniska prövning i hopp om att patienterna kommer att kunna återgå till idrott samt aktiviteter i det dagliga livet utan smärta” säger dr Kevin D. Plancher.

”Vi uppskattar verkligen att ha dr Plancher klar som huvudprövare i vår IDE-studie. Dr Plancher har en enorm erfarenhet inom området och har ett genuint intresse av forskning och av att hitta den rätta behandlingen för patienter med avgränsade broskskador” säger prof. Leif Ryd, Senior Medical Advisor, Episurf Medical.

”Det pågår intensiva aktiviteter både i USA och Europa för att få ytterligare kliniker klara för att rekrytera patienter till IDE-studien, främst relaterade till att färdigställa studieavtalen samt utförande av träning av läkarna i den kirurgiska tekniken. Att ha huvudprövaren fastställd är en milstolpe och vi är mycket nöjda med resultatet av denna process. Vi är naturligtvis väldigt glada att få arbeta med en så pass erfaren ortoped som dr Plancher” säger Pål Ryfors, vd, Episurf Medical.

Denna information är sådan information som Episurf Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 10.30 den 4 oktober 2019.