Episurf Medical AB (publ) offentliggör delårsrapport för andra kvartalet 2014

Andra kvartalet, 1 april - 30 juni 2014
Koncernen jämfört med 2013 (moderbolaget)

» Koncernens nettoomsättning uppgick till 22 157 SEK (-).

» Koncernens övriga rörelseintäkter uppgick till 95 636 SEK (-).

» Resultatet efter finansiella poster uppgick till -9 320 493 SEK (-6 609 286).

» För första gången utfördes operationer i Sverige, Norge och Tyskland inom ramen för Episurf Medicals kontrollerade produktlansering (CPL).

» Bolagets aktier av serie B upptogs till handel på Nasdaq OMX Stockholm den 11 juni 2014. Därmed avslutades handeln på NASDAQ OMX First North.

» CE-märkningen av bolagets nasta produkt EpisealerR Trochlea fördröjdes något och väntas nu kunna erhållas under tredje kvartalet.

Efter periodens slut förstärktes Episurf Medicals kapacitet inom marknadsföring och försäljning genom att en Global sales and marketing director tillsattes samt ytterligare rekryteringar genomfördes.

Första halvåret, 1 januari - 30 juni 2014
Koncernen jämfört med 2013 (moderbolaget)

» Koncernens nettoomsättning uppgick till 40 250 SEK (-).

» Koncernens övriga rörelseintäkter uppgick till 530 443 SEK (-).

» Resultatet efter finansiella poster uppgick till -17 556 975 SEK (-11 938 188).

Nyckeltal per aktie

» Resultat per aktie (vagt genomsnitt) uppgick till -1,17 SEK (-0,89) i kvartalet och -2,21 SEK (-1,61) första halvåret.

» Eget kapital per aktie 6,81 SEK (8,44).

» Det totala antalet aktier uppgick vid periodens slut till 7 956 579 (7 544 928).

» Genomsnittligt antal aktier under perioden uppgick till 7 956 251 (7 400 239).

Den kompletta delårsrapporten bifogas detta pressmeddelande och finns tillgänglig på bolagets hemsida. Informationen i denna delårsrapport är sådan som Episurf Medical AB ska offentliggöra enligt lagen om vardepappersmarknad och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Episurf Medical arbetar för att erbjuda människor med smärtsamma ledskador ett aktivare och friskare liv genom att tillgängliggöra minimalt invasiva samt skräddarsydda behandlingsalternativ. Episurf Medicals individanpassade implantat Episealer® och kirurgiska borrmallar Epiguide® utvecklas för behandling av lokala broskskador i leder. Med hjälp av Episurf Medicals μiFidelity® system ska implantaten kostnadseffektivt kunna anpassas till respektive persons unika skada för optimal passform och minimalt ingrepp.

Episurf Medical har huvudkontor i Stockholm, Sverige. Aktien (EPIS B) är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. Mer information finns på bolagets hemsida: www.episurf.com

Nina Bake, vd Episurf Medical
         Tel: +46 (0) 736-125 563