Episurf Medical AB (publ) offentliggör delårsrapport för första kvartalet 2015

”2015 har börjat bra för Episurf. Vi har tidigare meddelat att vi hade fler ordrar klara för leverans under årets första två månader än vad vi levererade under hela 2014. Orderingången har varit fortsatt god under mars och antalet anslutna kliniker till vårt μiFidelity ®-system fortsätter att öka. Vid kvartalets slut hade vi 39 kliniker anslutna. Vår målsättning att ha minst 100 nya kliniker anslutna under 2015 står fast.”

”Med Storbritannien inräknat har vårt individanpassade implantat använts kommersiellt i åtta europeiska länder inom ramen för Episurfs två kontrollerade produktlanseringar. Per den sista mars hade totalt 34 implantat opererats in i människa och vi börjar nu få in allt mer klinisk data på hur implantaten fungerar över tid. Vad vi hittills kunnat se från genomförda 1-års uppföljningar så har patienterna blivit snabbt återställda efter operation och smärtan har i stor utsträckning upphört.”

Utdrag ur vd Nina Bakes kommentar till delårsrapporten

Första kvartalet, 1 januari - 31 mars 2015
Koncernen jämfört med 2014

» Koncernens nettoomsättning uppgick till 227 011 SEK (18 093).

» Koncernens övriga rörelseintäkter uppgick till 1 456 375 SEK (434 807).

» Resultatet efter finansiella poster uppgick till -7 533 225 SEK (-8 236 482).

» Förändringar i organisation och ledningsgruppen genomfördes i syfte att förstärka bolagets fokus på kommersiell expansion.

» Fler ordrar var klara för leverans under årets första tre månader än det Episurf Medical levererade under hela 2014.

» Bolaget meddelade att man avser genomföra en kapitalanskaffning under 2015.

» Första operationerna med implantatet Episealer® Condyle Solo i Storbritannien genomfördes med önskat resultat.

» Betaversionen av tjänsten Lite Assessment lanserades samtidigt som en ny grafisk profil och en ny webbsida implementerades.

» En belgisk patient, med en historik av 10 års knäproblem och ett flertal operationer, blev symptomfri efter att ha fått ett Episurf-implantat.

Väsentliga händelser efter periodens slut

» Styrelsen beslutade att föreslå årsstämman att införa ett kombinerat bonus- och incitamentsprogram riktat till all personal i bolaget.

» Episurf Medical erhöll ytterligare patent i USA avseende bolagets kirurgiska kit som består av den patientunika guiden, Epiguide®, och tillhörande kirurgiska verktyg, Epikit.

» Episurf Medical startade upp direktförsäljning i Tyskland och Storbritannien.

Nyckeltal per aktie

» Resultat per aktie (vägt genomsnitt) uppgick till -0,95 SEK (-1,04).

» Eget kapital per aktie uppgick till 3,94 SEK (7,98).

» Det totala antalet aktier vid periodens slut uppgick till 7 956 579 (7 956 579).

» Genomsnittligt antal aktier under perioden uppgick till 7 956 579 (7 953 986).

Den kompletta delårsrapporten bifogas detta pressmeddelande och finns tillgänglig på bolagets hemsida. I delårsrapporten presenteras även fördjupad marknadsbeskrivning.

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Episurf Medical AB ska offentliggöra enligt lagen om vardepappersmarknad och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Episurf Medical arbetar för att erbjuda människor med smärtsamma ledskador ett aktivare och friskare liv genom att tillgängliggöra minimalt invasiva samt skräddarsydda behandlingsalternativ. Episurf Medicals individanpassade implantat Episealer® och kirurgiska borrmallar Epiguide® utvecklas för behandling av lokala broskskador i leder. Med hjälp av Episurf Medicals μiFidelity®- system ska implantaten kostnadseffektivt kunna anpassas till respektive persons unika skada för optimal passform och minimalt ingrepp.

Episurf Medical har huvudkontor i Stockholm, Sverige. Aktien (EPIS B) är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på bolagets hemsida: www.episurf.com

Nina Bake, vd Episurf Medical
         Tel: +46 (0) 736-125 563