Episurf tecknar distributionsavtal för fyra nya länder

Distributionsavtalet är tecknat med den jordanska distributören Elaf Medical Supplies Co. och avser marknadsföring och försäljning av Episurf Medicals produkter i Jordanien, Saudiarabien, Kuwait och Kroatien. Avtalet är exklusivt och innebär att Elaf Medical Supplies som enda distributör har rätt att sälja och marknadsföra Episurf Medicals produkter i de berörda länderna.

”Elaf Medical Supplies är en framgångsrik distributör av bland annat ortopediska produkter och har en stark marknadsposition i de aktuella länderna. Detta tillsammans med deras goda kontakter med kliniker och kirurger som kan medverka i en kommande lansering gör Elaf Medical Supplies till en passande partner för Episurf”, säger Nina Bake, VD på Episurf Medical.

Lanseringen i de fyra länderna är planerad till slutet av 2014 och kommer att ingå i en bredare kommersiell lansering av Episurf Medicals produkter. Dessförinnan ska produkterna registreras i respektive land och utvalda kirurger och distributören ska genomgå utbildning och träning.

”Episurf Medicals produkter och unika teknologi för att behandla lokala broskskador i ett tidigt skede hos yngre patienter kompletterar vår produktportfölj väl. Det finns ett stort behov av patientunika behandlingsmetoder i dessa länder och jag ser goda möjligheter till att bygga upp en kommersiell användning hos utvalda ortopediska kirurger”, säger Dr. Rami Al-Khateeb, CEO på Elaf Medical Supplies Co.

Episurf Medical har sedan tidigare distributionsavtal tecknade med distributörer i Polen och Schweiz. Genom distributionsavtalen får bolaget tillgång till etablerade marknadsförings- och försäljningskanaler i respektive länder. Synergier finns ofta med distributörernas övriga produktportfölj och produkterna kan därigenom nå ut till en bred målgrupp. I bolagets plan ingår att teckna ytterligare distributionsavtal för att möjliggöra kommersialisering i fler länder. På vissa utvalda marknader, bland annat Sverige, Norge, Finland och Danmark avser bolaget att ytterligare stärka sin försäljningsorganisation och bedriva marknadsförings- och försäljningsarbetet i egen regi.

Episurf Medical arbetar för att erbjuda människor med smärtsamma ledskador ett aktivare och friskare liv genom att tillgängliggöra minimalt invasiva samt skräddarsydda behandlingsalternativ. Episurf Medicals  individanpassade implantat Episealer® och kirurgiska borrmallar Epiguide® utvecklas för behandling av lokala broskskador i leder. Med hjälp av Episurf Medicals μiFidelity® system ska implantaten kostnadseffektivt kunna anpassas till respektive persons unika skada för optimal passform och minimalt ingrepp.

Episurf Medical har huvudkontor i Stockholm, Sverige. Aktien (EPIS B) är listad på NASDAQ OMX First North med Wildeco Ekonomisk Information AB som Certified Adviser. Mer information finns på bolagets hemsida: www.episurf.com

Nina Bake, vd Episurf Medical
         Tel: +46 (0) 736-125 563