Europeisk multicenterstudie initierad med 5-årsuppföljning av Episealer®-knäpatienter

Episurf Medical (Nasdaq: EPIS B) meddelar idag starten av en prövarinitierad europeisk multicenterstudie med 5-årsuppföljning av 50 Episealer®-knäpatienter. Studien är en fortsättning av den europeiska multicenterstudie från vilken resultatet av 2-årsuppföljning publicerades i september 2020 (Holz, J. et al Patient specific metal implants for focal chondral and osteochondral lesions in the knee – Excellent clinical results at 2 years, KSSTA online 2020).

Interimsstudien från 2020 slog fast att resultaten visar på att det finns en definitiv plats för Episealer®-implantatet i behandlingen av broskskador i knäleden. Studiens forskningsledare, docent Tim Spalding, universitetssjukhuset Coventry och Warwickshire NHS Trust, Storbritannien, kommer att genomföra 5-årsuppföljningen tillsammans med läkare från ytterligare 8 kliniker i 6 europeiska länder. Preliminära resultat från uppföljningen förväntas under fjärde kvartalet 2021, medan fullständiga resultat väntas i början av 2022.

Denna studie kan utföras tack vare studiegruppens engagemang och kontinuerliga uppföljning av sina patienter och vi uppskattar Tim Spaldings initiativ. Det har tidigare varit fokus på 2-års data för Episealer®-patienter. Vi är glada att nu få resultat från en stor grupp patienter som har haft sina implantat i 5 år. Tidigare publikationer med starka 2-årsresultat har varit mycket användbara i Episurfs dialog med vårdgivare, kunder och myndigheter på våra marknader. Vi är övertygade om att 5-årsresultaten kommer att ge ännu starkare bevis för Episealer®, och visa att tekniken är tillförlitlig över tid” säger Pål Ryfors, vd Episurf Medical.