Första operationen i Norge genomförd med utmärkt resultat

Episurf Medicals första operation i Norge har utförts på sjukhuset i Drammen. Handledare under operationen var Episurf Medicals Senior Medcial Advisor professor Leif Ryd.

”Den manlige 47-årige patienten led av en knäledsskada som var idealiskt lämpad för Episurf Medicals individanpassade implantat. Han har varit sjukskriven, opererats flera gånger tidigare för sina besvär och han var oförmögen till annat än rent pappersarbete”, säger Leif Ryd i en kommentar.

Operationen genomfördes helt på det sätt som avsetts och kunde slutföras på 45 minuter.

”De tre norska kirurger som var närvarande under operationen var alla nöjda med slutresultatet och upplevde Episurf Medicals precisionsinstrument som mycket användarvänliga”, kommenterar Leif Ryd.

Operationen är en del av Episurf Medicals kontrollerade produktlansering (CPL). Norge är det hittills femte landet där Episurf Medical utför operationer inom ramen för den kontrollerade produktlanseringen. Förutom i Sverige har operationer tidigare utförts i Belgien, Danmark och Polen.

Episurf Medical arbetar för att erbjuda människor med smärtsamma ledskador ett aktivare och friskare liv genom att tillgängliggöra minimalt invasiva samt skräddarsydda behandlingsalternativ. Episurf Medicals individanpassade implantat Episealer® och kirurgiska borrmallar Epiguide® utvecklas för behandling av lokala broskskador i leder. Med hjälp av Episurf Medicals μiFidelity® system ska implantaten kostnadseffektivt kunna anpassas till respektive persons unika skada för optimal passform och minimalt ingrepp.

Episurf Medical har huvudkontor i Stockholm, Sverige. Aktien (EPIS B) är listad på NASDAQ OMX First North med Wildeco Ekonomisk Information AB som Certified Adviser. Mer information finns på bolagets hemsida: www.episurf.com

Nina Bake, vd Episurf Medical
         Tel: +46 (0) 736-125 563