Information från Episurf Medicals valberedning

Episurf Medical (Nasdaq: EPIS B) meddelar idag att styrelsens ordförande, Dennis Stripe, har informerat valberedningen om att han avböjer omval vid bolagets kommande årsstämma den 2 maj 2023. Dennis Stripe valdes till styrelsemedlem och styrelseordförande i augusti 2016 och har innehaft samma position sedan dess. Valberedningen har föreslagit nuvarande styrelsemedlem Ulf Grunander som ny styrelseordförande.

”Efter nästan 7 år som styrelseordförande i Episurf Medical har Dennis Stripe beslutat sig för att dra sig tillbaka.  Jag vill härmed tacka Dennis för hans otroligt engagerade och uppoffrande arbete med vårt bolag.  Under hans ledning har där skett en väldig utveckling från ett lovande utvecklingsprojekt till ett stabilt företag med tydlig riktning framåt och med begynnande impact på ett flertal globala marknader. Utifrån sin kompetens och stora erfarenhet har Dennis lett denna utveckling med säker hand trots ett betydande geografiskt avstånd och, på slutet, ett besvärlig pandemiskt landskap. Det har varit glädjefyllt och tryggt och jag önskar Dennis Stripe allt väl i framtiden. Dennis kommer fortsatt vara nära bolaget, då vi nu går in på den amerikanska marknaden”, säger prof. Leif Ryd, styrelsemedlem och grundare, Episurf Medical.

Ulf Grunander valdes till medlem av Episurf Medicals styrelse i maj 2021 och han är medlem av bolagets ersättningskommitté och revisionskommitté. Ulf Grunander har omfattande erfarenhet från den medicintekniska sektorn, och var finanschef i Getingekoncernen under 23 år.

Samtliga övriga styrelsemedlemmar, prof. Leif Ryd, Annette Brodin Rampe, Laura Shunk och Christian Krueger kommer att föreslås för omval vid den kommande årsstämman.

Stockholm, februari 2023

Valberedningen