Kvartalsrapport 1 januari – 31 mars 2021

”Samtidigt som detta är det bästa kvartalet i Episurfs historia, så vet jag att när covid-19 pandemin avtar så har vi mycket mer att se fram emot. Vi inser givetvis att vi är i starten av vår finansiella utveckling. Men att visa stark tillväxt i bruttoorderingång, ett växande antal ortopeder som använder Episealer®, en ökande användning sett till årstakt vilket indikerar på fortsatt återkommande intäkter, en stark tillväxt i antalet länder där vi är aktiva, under ett så utmanande kvartal som det första kvartalet 2021, ger mig oerhört mycket självförtroende inför framtiden”, säger Pål Ryfors, vd Episurf Medical.

Första kvartalet 2021 jämfört med 2020, koncernen

• Bruttoorderingången uppgick till 2,1 MSEK (1,6), en ökning med 30%. Antalet godkända Episealer®-order under kvartalet ökade med 30% till 90 (69). Episurf har haft det bästa kvartalet någonsin med stark tillväxt i orderboken, trots den negativa påverkan av covid-19
  • Orderboken uppgick till 1,8 MSEK (1,0) en ökning med 71%
  • Totala intäkter uppgick till 1,7 MSEK (1,6), en ökning med 9%
  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 1,6 MSEK (1,5), en ökning med 10%
  • Periodens resultat uppgick till -16,7 MSEK (-17,9), det förbättrade resultatet beror framförallt på bolagets arbete med att sänka kostnaderna för Europa i samband med att kostnaderna för IDE-studien ökar samt lägre kostnader på grund av covid-19
  • Resultat per aktie uppgick till -0,08 SEK (-0,19)

Väsentliga händelser under första kvartalet

• Episurf Medical meddelade sin avsikt att lämna in 510(k)-ansökan i USA för Episealer® Patellofemoral System
  • Första Episealer® Talus-operationen i Asia Pacific genomfördes
  • Episurf Medical erhöll patentbeviljanden i Hongkong och USA
  • Episurf Medical tecknade distributörsavtal för Australien och Nya Zeeland
  • Episealer® Kliniska resultat från 5-årsuppföljning har presenterats vid 3rd World Arthroplasty Congress
  • Kliniska resultat för Episealer® godkändes för presentation vid 19:e ESSKA-kongressen
  • Episurf Medical gav covid-19 relaterad uppdatering i samband med investerarkonferens

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Episurf Medical erhöll patentbeviljande i USA
  • Episurf Medical nådde milstolpe om 1 000 implantat
  • Poster med data från 5-årsuppföljning presenterad vid 3rd World Arthroplasty Congress tillgänglig

Veronica Wallin, CFO, Episurf Medical
Email: veronica.wallin@episurf.com

Denna information är sådan information som Episurf Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 08.30 den 29 april 2021.