Positiva preliminära resultat från den första jämförande studien med knäimplantatet Episealer®

Episurf Medical (Nasdaq: EPIS B) meddelar idag att lovande resultat erhållits från studien med titeln ”X-ray fluoroscopic analysis of knee joint kinematic in open and closed chain activities in patients with Episealer Knee Implants” vilken utförs vid universitetssjukhuset Charité i Berlin. Preliminära resultat visar på god patienttillfredsställelse samt god knäfunktion.

Knäimplantatet Episealer® är avsett för behandling av avgränsade broskskador och osteokondrala skador på knäledens femurben. Knäimplantatet Episealer® är helt anpassat för att passa varje patients unika kurvatur på ledytan, skadans storlek och form, samt underliggande benkvalitet.

Syftet med denna retrospektiva studie är att mäta knäfunktionen hos patienter som erhållit ett Episealer®-implantat och jämföra dessa med knäfunktionen hos patienter som erhållit en hel knäledsprotes samt med patienter med oskadade, obehandlade knän.

”Knäproteskirurgi är ett stort och definitivt förfarande som ofta inte resulterar i ett fullt fungerande knä. Till exempel är rörelseförmågan ofta nedsatt på grund av bristen på anatomisk anpassning. Av denna anledning är en jämförande funktionsstudie av Episurf Medicals individanpassade implantat värdefull. Hypotetiskt borde Episealer® ge bättre funktion och det är vad dessa preliminära resultat pekar mot. Dessa resultat kompletterar starka tidigare rapporterade kliniska resultat, så som smärt- och aktivitetsresultat” säger prof. Leif Ryd, senior medicinsk rådgivare till Episurf Medical.

Efter rekrytering och uppföljning av 90% av patienterna är resultaten lovande och visar på god självrapporterad patienttillfredsställelse såväl som hög passiv och aktiv knäledsflektion i linje med funktionen hos friska, obehandlade knän. Preliminär kvalitativ analys under databehandling visar en tydlig fysiologisk utåtrotation av lårbenet liksom tecken på femoral bakåtrullning vid rörelse från sträckt knä till full flektion. Den slutliga kvantitativa analysen återstår tills alla patienter har testats.

”Detta är den första jämförande studien med patienter som erhållit Episealer®-implantat. Vi är mycket glada över att höra att de preliminära resultaten är i linje med våra förväntningar och att vi faktisk återställer ledfunktionen”, säger Pål Ryfors, vd Episurf Medical.

Denna information är sådan information som Episurf Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 08.30 den 31 mars 2020