Positiva resultat från uppföljning av 30 patienter i en svensk multicenterstudie av knäimplantatet Episealer®

Episurf Medical (Nasdaq: EPIS B) meddelar idag att resultat från en klinisk studie med uppföljning av de 30 första patienterna från nio svenska kliniker visar på god implantatsäkerhet och avsevärda förbättringar i uppföljningspoäng. Uppföljningen av patienterna är nu slutförda, och studiens huvudprövare kommer att sammanställa resultaten för vetenskaplig publicering. Totalt ingår 30 patienter i studien och den genomsnittliga uppföljningstiden uppgår till 55 månader (24 – 86 månader).

Knäimplantatet Episealer® är avsett för behandling av avgränsade broskskador och osteokondrala skador på femursidan av knäleden. Dessa skador medför ofta betydande smärta, vilken kan ha avsevärda och negativa effekter på patienters livskvalitet. Brosk har en mycket begränsad förmåga att självläka, och de självläkande egenskaperna försämras ytterligare med ålder. Nuvarande standardbehandling, som inkluderar olika biologiska behandlingsalternativ, har visat begränsad effektivitet och det särskilt med ökande ålder.

Knäimplantatet Episealer® är helt anpassat för att passa varje patients unika kurvatur på ledytan, skadans storlek och form, samt underliggande benkvalitet. Förutom att tillhandahålla ett individanpassat implantat, tillhandahålls även individanpassade operationsinstrument för att möjliggöra korrekt placering av implantatet. Den tillhörande bildteknologin visualiserar kondrala och osteokondrala skador och ger ortopeden både ett beslutsstöd och utgör ett kirurgiskt planeringsverktyg.

Syftet med den prospektiva konsekutiva kohortstudien är att bedöma subjektiva kortsiktiga resultat och möjliga risker på längre sikt efter ingreppet. Studien som är utförd vid Capio Artro Clinic, Stockholm, visar på kliniska resultat från 30 patienter från nio svenska kliniker, som har fått ett Episealer® knäimplantat under åren 2012 - 2017. Den genomsnittliga uppföljningstiden uppgår till 55 månader. Av de 30 patienterna har en patient genomgått revision till partiell knäprotes. De patientrapporterade uppföljningsresultatresultaten EQ5D, VAS (EuroQoL Visual Analogue Scale), VAS-pain (Visual Analogue Scale) och KOOS (Knee injury Osteoarthritis Outcome Score) visar alla på betydande förbättringar.

”Detta är den tredje kliniska studien från vilken vi ser kliniska resultat. Hittills har endast en av dessa publicerats, men som vi tidigare kommunicerat väntar vi oss mycket inom detta område under 2020. Vi är väldigt glada över att få ta del av de positiva resultaten från denna oberoende studie. Resultaten ligger i linje med de starka resultat som presenterats från en pågående europeisk multicenterstudie, och de bekräftar också de resultat vi får rapporterade från enskilda ortopeder som följer sina patienter. Det tar tid att få långsiktiga resultat och vi har nu kommit till en tidpunkt då dessa efterlängtade resultat kan presenteras, och förhoppningsvis, snart publiceras”, säger Pål Ryfors, vd Episurf Medical.

Denna information är sådan information som Episurf Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 21.45 den 8 mars 2020.