Resultat från upp till 10 års uppföljning av Episealer®-patienter accepterade för presentation på internationell ortopedkongress

Episurf Medical (Nasdaq: EPIS B) meddelar idag att en vetenskaplig sammanfattning med titeln ”Survivorship and clinical outcome of a novel personalized metal implant for the treatment of cartilage lesions of the knee”, av dr Francesca de Caro, har accepterats för podiumpresentation vid Partial Knee Meeting 2024. Kongressen kommer att äga rum i Antwerpen, Belgien, den 25-26 januari 2024.

Sammanfattningen rapporterar om hög implantatöverlevnad och goda kliniska resultat för 22 patienter som under perioden 2013 till 2023 behandlades med Episurf Medicals patientspecifika knäimplantat Episealer® för behandling av brosk- och benskador i knäleden, vid AZ Monica Hospital, Antwerpen, Belgien.

Vi uppskattar det fortsatta intresset för kliniska resultat hos patienter som behandlats med knäimplantatet Episealer®. Denna kongress har fokus på det stora ortopediska segmentet unikompartmentella och patellofemorala proteser för artros. Att denna sammanfattning accepteras för presentation är ytterligare bekräftelse på att ortopeder som traditionellt varit mer fokuserade mot proteskirurgi nu också visar intresse för mindre invasiva, ledbevarande behandlingsalternativ. Vi anser att vi leder utvecklingen inom mindre implantat globalt, och är därför mycket glada över denna presentation. Vidare är detta första gången kliniska data presenteras där Episealer®-patienter behandlade för 10 år sedan ingår. Siktet är förstås inställt på att kunna prata om långtidsdata, vilket utgör någon form av slutmål. Detta är ett viktigt steg på vägen,” säger Pål Ryfors, vd Episurf Medical.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 08.30 den 16 januari 2023.