Topprankad global hälso- och sjukvårdsfond investerar i Episurf Medical

”Episurfs produkter adresserar ett stort och växande problemområde. Bolaget har en ”state of the art” teknologi och är därför en bra investering tycker vi”, säger Henrik Rhenman, grundare och portföljförvaltare på Rhenman & Partners Asset Management.

Henrik Rhenman grundade 1998 Carnegie Global Healthcare Fund som under hans ledning fram till 2008 blev världens mest framgångsrika hälso- och sjukvårdsfond, med en värdeuppgång på cirka 800 procent under en period då världsindex steg med 40 procent.

2008 grundade han Rhenman & Partners Asset Management vars förvaltade kapital uppgår till över en miljard kronor. Fonden Rhenman Healthcare Equity L/S har sedan starten i juni 2009 stigit med drygt 78 procent och har av facktidskriften Eurohedge utsetts till den bäst avkastande globala hedgefonden i sin kategori. Fonden blir nu ägare till 2,3 procent av Nasdaq OMX First North-listade bolaget Episurf Medical. Investeringen tillför bolaget fem miljoner kronor men förutsätter beslut vid bolagsstämma. Episurfs huvudägare Serendipity Ixora AB ställer sig positiva till investeringen.

”Vi närmar oss snabbt lansering av vår första produkt och ser det som ett styrketecken att få välkomna en så välmeriterad investerare bland våra aktieägare”, säger Nina Bake, vd på Episurf Medical.

I dag lider cirka 10 procent av världens befolkning och närmare 700 000 svenskar av artros. Undersökningar i USA visar också att medelåldern för de som drabbats av artros har gått ner från 72 år 1990 till 56 år 2010. Det vill säga att medelåldern har sjunkit med 16 år på två decennier. Den främsta anledningen till det är vår ändrade livsstil samt övervikt. Ledsjukdomen artros börjar oftast med en mindre broskskada i någon av kroppens leder som orsakar smärta och hämmar den drabbade från att leva ett normalt aktivt liv. I dag saknas det effektiva metoder för att behandla patienter i det tidiga förloppet av sjukdomen. Den sedvanliga behandlingen är att patienten efter år av stegrande smärta genomgår en omfattande protesoperation för att byta ut knäleden. Episurf Medical har en unik teknologi för att i ett tidigt skede åtgärda broskskador med små individanpassade implantat som växer fast i skelettet.

Episurf Medical arbetar för att erbjuda människor med smärtsamma ledskador ett aktivare och friskare liv genom att tillgängliggöra minimalt invasiva samt skräddarsydda behandlingsalternativ. Episurf Medicals individanpassade implantat Episealer® och kirurgiska borrmallar Epiguide® utvecklas för behandling av lokala broskskador i leder. Med hjälp av Episurf Medicals μiFidelity™ system ska implantaten kostnadseffektivt kunna anpassas till respektive persons unika skada för optimal passform och minimalt ingrepp.

Episurf Medical har huvudkontor i Stockholm, Sverige. Aktien (EPIS B) är listad på NASDAQ OMX First North med Pareto Öhman som Certified Adviser. Mer information finns på bolagets hemsida: www.episurf.com

Nina Bake, vd Episurf Medical
         Tel: +46 (0) 736-125 563