Epsilon i miljöupprop

Report this content

Venuppropet är en uppmaning till olika aktörer att engagera sig mer för att bli bättre på miljöområdet. Efter ett inledande möte på Ven under sommaren har nu ett konkret upprop tagit form. Ett fyrtiotal aktörer har hittills skrivit på uppropet. Konsultföretaget Epsilon är ett av de företag som valt att medverka.

Epsilons VD Mats Boström menar att det finns tre huvudskäl för företaget att medverka i uppropet.

– Vi tror på tekniken som förändringsverktyg. För oss är det naturligt att ingenjören har en nyckelfunktion när det gäller att utveckla teknik på ett mer miljövänligt sätt. Exempelvis ska produkter vara mer återvinningsbara och tillverkningsprocesserna ska konstrueras på ett miljösmart sätt. Vi vill ta ledartröjan här, tillsammans med våra kunder.

Epsilons kunder är ofta stora företag, verksamma i alla delar av den svenska industrin, och där kan miljöarbetet få mycket stor betydelse. Men även det egna företaget behöver bli bättre, enligt Mats Boström.

– Miljön måste komma högre upp på agendan i alla företag, det gäller inte minst vårt eget. Genom att underteckna uppropet utmanar vi också oss själva att utveckla vårt interna miljöarbete. Under hösten inleder vi till exempel en interaktiv miljöutbildning för alla våra tusen konsulter.

Mats Boström hoppas att Epsilons medverkan kan sporra andra företag att engagera sig mer i miljöarbetet.

– Jag tror på det goda exemplets makt. Alla kan inte göra allt, men många kan göra ganska mycket. Att skriva på uppropet innebär att man lovar att anstränga sig ännu mer. Om fler aktörer gör likadant kan vi uppmuntra varandra att bli ännu bättre i miljöarbetet, avslutar Mats Boström.