Epsilon i utökat samarbete med E.ON

Epsilon blir genom ett nytt avtal en av huvudleverantörerna av tekniska konsulttjänster åt energikoncernen E.ON i Sverige. Avtalet gäller samtliga helägda dotterbolag inom E.ON, samt OKG AB och Oskarshamn Energi AB. Detta innebär att Epsilon expanderar ytterligare inom energibranschen.

– Energibranschen satsar på nya och mer miljövänliga tekniska lösningar som ska komplettera och delvis ersätta befintlig teknik. E.ON är en av de stora aktörerna på den nordiska energimarknaden och har en nyckelroll i denna utveckling. Vi ser fram emot att vara en ledande leverantör i det arbetet, säger Mats Boström, VD och koncernchef för Epsilon AB. En annan intressant miljöutmaning är att minska utsläppen i transportsektorn, en fråga som berör flera olika branscher och funktioner i samhället. Epsilon är en av få aktörer som kombinerar lång erfarenhet från både fordonsindustrin och energibranschen. – Nya strukturer håller på att växa fram i form av nya spännande samarbeten mellan energibranschen och fordonsindustrin. Det kommer att finnas behov av mycket teknik-utveckling, exempelvis för olika typer av elbilar, laddhybrider och biogasbilar. Vår mångåriga erfarenhet av arbete med fordonsindustrin gör att vi ser särskilt goda möjligheter att bidra med konstruktiva och framåtsyftande lösningar även på det här området, säger Mats Boström. För E.ON Sverige betyder avtalet att ett välfungerande samarbete nu utökas till att gälla flera nya områden. – Vi ser fram emot ett utökat samarbete med Epsilon. Rätt kompetens i kombination med en kostnadseffektiv och flexibel organisation ger goda förutsättningar för ett väl fungerat samarbete, säger Gunnar Tengrud, Senior Category Manager på E.ON Sverige. E.ON säljer bland annat el och värme på den svenska marknaden. Avtalet mellan E.ON och Epsilon löper till och med juni 2011, med möjlighet till förlängning.