• Epsilon/

Epsilonprojektet Crazyflie en internationell framgång – över 200 000 visningar på YouTube

Crazyflie är en av de minsta quadrocopter-prototyperna i världen: den väger 19 gram och kan flyga 4 minuter. Den har skapats av tre unga ingenjörer på svenska Epsilon. Quadrocoptern har rönt stor internationell uppmärksamhet i ledande medier om ny teknik, och en enkel film om quadrocoptern har visats över 200 000 gånger på YouTube.

Crazyflie är uppfunnen och framtagen av Arnaud Taffanel, Tobias Antonsson och Marcus Eliasson, alla tre anställda i Epsilon. De tre kollegorna har av eget intresse tagit fram tekniken inom ramen för Epsilons kompetensutvecklingsprogram. Tack vare Crazyflie har Epsilon erhållit kundprojekt som baseras på den teknikkompetens som byggts upp i Crazyflieprojektet.

Men Epsilon kommer inte att själva börja tillverka och sälja prototypen.

– Vi har tagit fram den här produkten för att vi är intresserade av tekniken i sig och vill snarare dela med oss av ritningarna. Tanken är att tekniken ska vara tillgänglig och därmed öppna upp för andra att vidareutveckla den, säger Marcus Eliasson, konsult hos Epsilon.

Det ingår i Epsilons kompetensutveckling att tillhandahålla labbmiljö och material för denna typ av kompetensprojekt. Medarbetarna kan lägga valfri tid på sina projekt.

– Dessa tre medarbetare har lagt imponerande 700 timmar av sin fritid på att ta fram quadrocoptern. Det är därför extra roligt att se att det nu har uppmärksammats internationellt. Det inspirerar hela företaget, säger Christer Hoberg, VD för Epsilon Embedded Systems Öresund.

– Det är ett lysande exempel på hur vår kompetensutveckling kan fungera i praktiken, säger Mats Boström, koncernchef för Epsilon.

Titta på filmen på YouTube

Artikel om projektet på www.engadget.com

Filmen om Epsilons kompetensutveckling

För ytterligare information, kontakta:

Mats Boström, koncernchef Epsilon
E-post: mats.bostrom@epsilon.nu

Christer Hoberg, VD Epsilon Embedded Systems Öresund
Telefon: 0703 – 79 10 15
E-post: christer.hoberg@epsilon.nu

Utifrån en ny syn på konsultrollen erbjuder Epsilon ett brett urval av expertis inom teknik- och systemutveckling. Med en organisation som är nyfiken, alert och flexibel skapar vi lösningar som tillför våra kunder betydande växtkraft, både på kort och lång sikt.