Internationellt pris till Epsilon-design

”Afinion”, ett nytt system för snabb, enkel och säker provtagning och analys av i första hand blod, har belönats med det prestigefyllda MDEA-priset 2006 (Medical Design Excellence Awards). Systemet, som tillverkas och marknadsförs av Axis-Shield PoC, är designat av det svenska industrikonsultföretaget Epsilon.

MDEA-priset (Medical Design Excellence Awards) har delats ut sedan 1998 och är en av de främsta utmärkelserna inom medicinsk teknik i världen. Priset delas ut i New York den 7 juni 2006. Med Afinion kan provtagning och analyser ske betydligt snabbare än tidigare. I stället för att exempelvis skicka blodprov, serum eller urinprov till ett laboratorium för analys är det nu möjligt att snabbt och enkelt få analyssvaren direkt på plats. Analysen tar tre minuter. – Industridesign har beskrivits som en framtidsbransch för svenska företag. Mycket av uppmärksamheten har kommit att handla enbart om formgivning, men god design handlar oftast om en kombination av pris, funktion och estetik. Här har svenska designers mycket att bidra med, vilket den här utmärkelsen är ett bevis på, säger Mats Boström, VD för Epsilon AB. Afinion bygger på användarvänlig och tilltalande design, som både ska vara enkel att förstå och inge förtroende. – Materialval, utformning och grafiska element skiljer de olika delarna åt och hjälper användaren i hanteringen på ett intuitivt sätt. Mätningarna ska kunna utföras av sjukvårdspersonal med varierande kunskap och kompetens, och därför är det viktigt att användaren snabbt och enkelt kan förstå och använda produkten, säger Ann Granberg på Epsilon i Göteborg. Epsilon har, utöver att ansvara för designen, medverkat i den tekniska konstruktionen av Afinion tillsammans med Teleca. Utförligare information om utmärkelsen finns på www.devicelink.com/expo/awards06/home/. Utförligare information om Afinion finns på www.axis-shield-poc.com.