EPTI breddar ägarkretsen och ökar substansvärdet till över 370M SEK

Stockholm Februari 12, 2021

Trots rådande omvärldsläge summerades 2020 som det bästa året i bolagets historia. EPTI har gått från 50 till 100 medarbetare, etablerat sig i två nya länder samt sett bolagets substansvärde öka med över 70%.

Startupfabriken EPTI har under vintern tagit in nya delägare som ett led i strategin att öka exponering mot olika branscher genom investerare med branschkompetens.

Bland de befintliga och nya delägare som köpte aktier finns Sebastian Nyaiesh via hans family office AllaNova (advokat, ängelinvesterare och styrelseproffs, tidigare exit i Polarica Gruppen), Emanuel Lipschütz (grundare Netsafe, ängelinvesterare och cybersäkerhetsexpert), Michael Hjorth (medgrundare Tre vänner och ängelinvesterare), Afshin Monazam (grundare Net Solution Partner) samt Sirous Kia (partner Fair Investments, ängelinvesterare) mfl. Aktierna omsattes till 15% substansrabatt, motsvarande en värdering på 316M SEK.

"Efter att ha träffat Arli och förstått potentialen i hans vision tillsammans med det värde EPTI på kort tid redan skapat, var det en självklarhet för oss att vilja vara med framåt." - Michael Hjorth och Emanuel Lipschütz

Samtliga aktier kommer från grundarna av EPTI som fortsatt kontrollerar 70% av bolaget.

“Vi tror att det bästa för EPTIs framtid är att få in flera ägare som har olika kompetenser och nätverk. Samtidigt tror vi stenhårt på EPTI och valde därför att inte sälja mer även om intresset definitivt fanns pga. bolagets starka utveckling under så kort tid. Portföljen förväntas öka starkt med 3-4 portföljbolag per år under de kommande tre åren! ” -Arli Mujkic VD och Grundare

Medarbetarnöjdheten har också varit fortsatt hög med en Net Promoter Score på 76 (skala -100 till 100) trots avsaknaden av fysiska möten, då bolaget sedan start arbetat enligt en distribuerad princip med många digitala hjälpmedel och metoder för att bibehålla en stark företagskultur. Medarbetarna består av ca 30% kvinnor och 70% män, sju nationaliteter och nio språk.

“Gruppens omsättning har ökat med 50% varje år sen start för tre år sen och kommer öka enligt prognos med hela 100% under 2021, då många av portföljens bolag verkligen växt till sig under 2020. Detta är bara början.” -Måns Pontén Söderlind Vice-VD och Partner

EPTI är delägare i 17 bolag med flera nya som kommer bli publika under H1 2021. Två av dem tar nu in kapital, Parkamo som är en parkeringsapp aggregator och teknikleverantör med exklusiva avtal med bl.a. Parkman i Sverige och Peter Park i Tyskland. Det andra bolaget är Workamo som är en plattform som gör det enkelt att fakturera och ta ut lön till en mycket fördelaktig avgift. Förutom detta finns även bolag såsom InBanner med Trustly som delägare och SaaS Store som kommer att lanseras på saasstore.com.

Kontakt:
press@epti.com

Om EPTI

EPTI är en venture builder som grundades i Stockholm 2017 och finns på nio platser i Europa. Med en kombination av mjukvaruutvecklare, entreprenörer, designers och investerare arbetar EPTI efter devisen ”we empower innovation”.
Genom att använda distribuerade team för att bygga, investera i och transformera idéer globalt har EPTI en bred bas av kompetenser och erfarenheter både inom varierande industrier och platser runt om i världen. www.epti.com.

Taggar: