KAN ETT SPEL MOTVERKA MOBBNING?

Report this content

Det är vad Eqidz tror, en spelstudio som syftar till att skapa mobila spel som utvecklar de emotionella färdigheterna hos barn i åldern 2-6. På så sätt ämnar Eqidz förebygga mobbning världen över.

Eqidz tillkännager iOS releasen av sitt första spel "Peppy Pals", som finns på App store den 8:e april 2014, och kommer göras tillgängligt för Android, PC, och Mac inom en snar framtid.

PEPPY PALS
Peppy Pals är ett roligt "peka och klicka” äventyr som handlar om fyra små djurvänner. Med vänskap och känslor i fokus hjälper man dem i olika situationer. Peppy Pals har ingen text eller språk överhuvudtaget och utspelar sig i en mysig bondgård med en bekant atmosfär som barnen känner igen sig i. Mycket arbete ligger bakom detaljerade animationer och handmålade bakgrunder. Spelet är menat som en första del i en serie av 'Peppy Pals' spel.
Besök Peppy Pals på PeppyPals.com eller titta på trailern här: http://youtu.be/AOl-zG6nyeY

Emotionell intelligens (EQ eller EI) handlar om att identifiera, uttrycka och kontrollera sina känslor och forskning visar att högre emotionell intelligens bland annat minskar sannolikheten för att mobba andra eller risken för att själv bli mobbad. Arbete med att utveckla emotionell Intelligens förekommer i skolor över hela världen och program som RULER och CASEL har gått i spetsen för denna utveckling. Peppy Pals strävar efter att på ett roligt och lättsamt sätt göra det möjligt för mindre barn att utveckla sin emotionella intelligens redan innan de börjar skolan. Spelet har utvecklats i samarbete med experter, psykologer och nära befintlig forskning. I överensstämmelse med världsomfattande marknadsanalys gjord av EEDAR (2013-02-21) är detta spelkoncept unikt.

"Att se känslor uttryckas, särskilt i en ”handling och konsekvens”-situation, är en betydelsefull aspekt av emotionell intelligens. På detta sätt kan dataspel bidra till att utveckla empati och andra känslomässiga färdigheter ", säger psykologen, EQ-experten och författaren Bodil Wennberg.

EQIDZ
Grundat 2011 av Rosie Linder, fokuserar Eqidz på att kombinera emotionell intelligens och lek i mobila spel för små barn. Utvecklingsteamet Talawa Games är numera även partner till Eqidz och har erhållit flera priser för sitt senaste spel Unmechanical.

"Som förälder har jag sällan varit nöjd med de digitala barnspel som finns att köpa. De förstärker ofta stereotypiska könsroller och saknar meningsfullt innehåll. Jag kände att spel skulle kunna erbjuda mycket mer och göra nytta, och att bädda in empati i videospelen är ett steg i den riktningen, säger Rosie”.

Redan innan Peppy Pals lansering har teamet erhållit följande utmärkelser.

* Vinnare av Reach For Change 2014, en icke vinstdrivande organisation som väljer och delar ut fonder till personer eller företag som bryter ny mark för att göra världen till en bättre plats för barn.

*Utvald att vara med i STINGs acceleratorprogram FastForward hösten 2013. STING (Stockholm Innovation & Growth) "kickstartar Stockholms mest lovande internet satsningar" med hjälp av coacher och experter.

*Innovationslån från Almi, ALMI:s uppdrag är att skapa tillväxt och förnyelse i näringslivet och stötta innovativa idéer att kommersialiseras framgångsrikt.

* IP-checkar från Vinnova, den svenska innovationsmyndigheten.

* Stipendium från Hugo Stenbecks Stiftelse, en stiftelse som stödjer sociala entreprenörer som förbättrar barns situation i världen.

Besök Eqidz på Eqidz.com

Taggar: