Analysguiden: Pusselbitar lagda för stark tillväxt

Report this content

EQL Pharma växte försäljningen med 37 % i det fjärde kvartalet för räkenskapsåret 20/21. Flera lovande initiativ har tagits under kvartalet, vilket stärker tillväxtpotentialen. Analysguiden höjer riktkursen i sitt offensiva scenario till 61 kr.

Försäljningen fortsätter växa i hög takt

EQL Pharma redovisade en nettoomsättning för fjärde kvartalet 2020/21 på 25,8 miljoner kronor, jämfört med 18,8 miljoner kronor för fjärde kvartalet 2019/20. Det ger en ökning 37 procent från föregående år. För helåret 2020/21 växte försäljningen från med 149 procent från 72,1 till 179,1 miljoner krono. 83,3 miljoner kronor utgjordes av försäljning av engångskaraktär. Justerat för dessa växte försäljningen med 33 procent. EQL redovisade en rörelseförlust på 5,9 miljoner kronor för kvartalet. Resultatet har påverkats negativt av engångskostnader motsvarande 6,7 miljoner kronor. Justerat för dessa kom rörelseresultatet in på 0,8 miljoner kronor, att jämföra med 0,3 miljoner kronor samma period föregående år.

Händelserikt kvartal – grund för starkt 2021/22

Kvartalet har varit händelserikt för EQL, där ett antal pusselbitar fallit på plats och där intäkter från dessa kommer att realiseras redan under kommande kvartal och framåt. Inom generikaverksamheten har 7 produkter för den danska marknaden inlicensierats, varav fem är exklusiva. Dessa har marknadsföringstillstånd och kommer att säljas från Q1 2021/22. Därtill har produkterna Glucosparc och Mellozzan godkänts för försäljning i Sverige, samt Chloecalciferol godkänts för försäljning i Irland. EQL har också blivit nordiskt ombud för Qilu Pharmaceuticals, ett ledande kinesiskt läkemedelsföretag med mer än 15 000 anställda och 200 produkter i sitt sortiment. EQL kommer att agera ombud åt 7 läkemedel på de nordiska marknaderna, där Geftitnib Qilu är först på tur. Intäkterna genereras genom ett intäktsdelningsupplägg mellan bolagen. Avslutningsvis lanserade EQL nyligen Europas första CE märkta SARS-CoV-2 självtest på den svenska marknaden. EQL hanterar import och distribution av testet och försäljningen sker direkt mot apoteken. Sammantaget ser vi positivt på utvecklingen och grunden som lagts, vilken bäddar för stark utveckling för bolaget även 2021/22.

Attraktiv potential i Analysguidens offensiva scenario

Analysguiden prognostiserar en försäljning motsvarande 292 miljoner kronor i sitt bullscenario och en rörelsemarginal på 18 procent. Om scenariot utspelar sig ser Analysguiden en attraktiv uppsida med en riktkurs på 61 kronor per aktie, motsvarande 6 gånger EV/Sales och 34 gånger EV/EBIT.

Läs analysen här