EQT Infrastructure förvärvar Swedegas

• EQT Infrastructure förvärvar Swedegas från E.ON Ruhrgas, Statoil, DONG Energy och Fortum • Swedegas äger och driver huvuddelen av det svenska transmissionsnätet för gas, beläget i södra och västra Sverige • Swedegas utgör en väsentlig del av Sveriges infrastruktur för energi och spelar en avgörande roll för tillgången till gas både som energikälla och råvara i industriprocesser EQT Infrastructure Fund (EQT Infrastructure) förvärvar hela Swedegas från de fyra nuvarande ägarna; E.ON Ruhrgas, Statoil, DONG Energy och Fortum. Swedegas äger och driver huvuddelen av det svenska högtrycksnätet för transport av gas. Nätet är beläget i södra och västra Sverige. Investeringen är fondens tredje sedan starten hösten 2008 och den första i Sverige. “Vi är mycket glada över att få EQT Infrastructure som en ny oberoende och engagerad ägare av denna viktiga infrastruktur. Vi tror EQT Infrastructure har alla de förutsättningar som krävs för att fortsätta att utveckla bolagets nyckelroll på den svenska gasmarknaden,” säger Lars Gustafsson, VD på Swedegas. Swedegas äger huvuddelen av det svenska transmissionsnätet för gas med en total längd av 390 kilometer. Intäkterna under 2008 var cirka 218 miljoner kronor. Swedegas verksamhet regleras av den svenska Energimarknadsinspektionen och Swedegas har statliga koncessioner för sitt nät. All gas i Swedegas nät transporteras från danska Dragör där den enda kopplingspunkten finns mellan Sverige och Danmark och i förlängningen det större europeiska gasnätet. Framöver kan denna infrastruktur spela en viktig roll för utvecklingen av biogas i Sverige. Även om endast omkring 2% av Sveriges totala energiförsörjning kommer från gas står den för 20% i de delar av södra och västra Sverige som nås av transmissionsnätet. ”Vi är nöjda med denna investering som passar fondens investeringsstrategi mycket väl. Förutom att främja stabiliteten och utvecklingen på gasmarknaden inklusive befintliga kundrelationer så ser vi en intressant potential i att hjälpa industrier ersätta olja med gas som bränsle, samt även möta den ökande efterfrågan på fordonsgas. Transport av biogas är en annan lovande möjlighet,” säger Stefan Glevén, Director på EQT Partners som är rådgivare till EQT Infrastructure. Genom att ersätta olja med gas så kan utsläppen av växthusgasen koldioxid minskas med mer än 25%. På samma sätt har fordon som drivs med energigas istället för bensin eller diesel också lägre utsläpp av koldioxid. Ägande och styrelse EQT Infrastructure kommer att tillsammans med styrelse och ledning att äga 100% av Swedegas. Investeringen finansieras till cirka hälften med aktiekapital och till andra hälften med krediter från Nordea Bank AB och Skandinaviska Enskilda Banken AB. I överenskommelse med säljarna offentliggörs ingen ytterligare finansiell information om transaktionen i detta skede. Den nya styrelsen kommer att omfatta följande representanter från EQTs nätverk av industriella rådgivare: • Lars Frithiof, fd VD E.ON Sverige • Kurt Håkansson, fd SVP ABB, fd EVP Areva (Alstom) • Pär Nuder, fd finansminister Nordea Corporate Finance var ensam finansiell rådgivare till EQT Infrastructure medan Vinge var juridisk rådgivare till EQT Infrastructure i samband med transaktionen.