EQT säljer Plantasjen till Apax

EQT III (”EQT”) säljer Plantasjen till fonder förvaltade av private equity-företaget Apax Partners (“Apax”) efter att bolaget tredubblat försäljningen under EQTs tid som ägare.

EQT köpte Plantasjen 2001. Sedan dess har bolaget expanderat till den svenska och finländska marknaden, öppnat 45 nya butiker och är idag Nordens ledande kedja för trädgårdsprodukter med 72 butiker i Norge, Sverige och Finland. Parallellt har ett åtgärdsprogram inriktat på förbättrad effektivitet och utveckling av organisationen genomförts.

Åtgärderna har resulterat i kraftigt ökad tillväxt och lönsamhet. Försäljningen har trefaldigats, från NOK 840 miljoner 2001 till en förväntad omsättning på omkring NOK 2 500 miljoner 2006, och vinsten (EBITDA) har stigit från cirka NOK 100 miljoner till över NOK 300 miljoner under samma period.

I Plantasjens butiker erbjuds ett brett sortiment som täcker kundernas alla behov av produkter för trädgård och uteplats, samt prydnadsblommor och krukväxter inomhus. Plantasjens butiker är byggda enligt ett väl etablerat koncept som fokuserar på kundens upplevelse, tillgänglighet, hög kapacitet och konkurrenskraftiga priser.

”Plantasjen har under EQT’s ägande utvecklats till Nordens ledande trädgårdskedja tack vare en aggressiv tillväxtstrategi, fokus på förbättringar i den dagliga driften, utveckling av organisationen samt tydlig företagsstyrning. Bolagets styrelse, ledd av ordförande Tore Thorstensen samt Plantasjens ledning har utfört ett mycket bra arbete, säger Christian Sinding, partner på EQT Partners som förvaltar EQT:s fonder.

”EQT etablerade i samband med förvärvet 2001 en tydligt tillväxtstrategi som vi arbetat efter sedan dess. Vi sätter stort värde på att få Apax som nya ägare. De stödjer nuvarande strategi att expandera till nya marknader och vi ser fram emot att realisera de attraktiva tillväxtmöjligheter vi ser framför oss, säger Håkan Eriksson, VD för Plantasjen.

Försäljningen är villkorad av godkännande från berörda konkurrensmyndigheter.
I samband med denna transaktion har EQT och Plantasjen biträtts av Merrill Lynch och SEB Enskilda som finansiella rådgivare och av Steenstrup Stordrange som juridisk rådgivare.