ESML Intressenter fullföljer Erbjudandet till aktieägarna i Securitas Direct

Detta erbjudande lämnas inte (och inte heller godkänns accept av aktieägare eller någon annan för aktieägares räkning) i något land där lämnande av erbjudandet eller godkännande av accept av detta inte skulle vara förenligt med lagar och regler i sådant land. Erbjudandet lämnas inte, vare sig direkt eller indirekt, i eller till Australien, Kanada, Japan eller Sydafrika.

• ESML Intressenter fullföljer Erbjudandet till aktieägarna i Securitas Direct och förklarar Erbjudandet ovillkorat.
• Erläggande av likvid förväntas påbörjas den 20 mars, 2008.
• ESML Intressenter har uppnått 80,1 procent av aktiekapitalet och 86,0 procent av rösterna i Securitas Direct.
• Finansiering för att fullfölja Erbjudandet på den nuvarande acceptansnivån har säkerställts.
• Anmälningsperioden förlängs till den 28 mars, 2008 klockan 16.00 CET för att möjliggöra deltagande i Erbjudandet för de aktieägare som ännu inte accepterat Erbjudandet.

ESML Intressenter offentliggjorde den 5 februari, 2008 ett höjt Erbjudande till aktieägarna samt innehavarna av teckningsoptioner i Securitas Direct AB (publ) (”Securitas Direct”) att överlåta samtliga aktier i Securitas Direct till ESML Intressenter för 27,50 kronor kontant per aktie samt 9,20 kronor per teckningsoption (“Erbjudandet”). ESML Intressenter har etablerats av EQT V, SäkI AB, Investment AB Latour och Melker Schörling AB för att genomföra Erbjudandet till aktieägarna i Securitas Direct. EQT V kommer att köpa ut ESML Intressenters övriga aktieägare SäkI AB, Melker Schörling AB och Investment AB Latour i samband med den första likvidredovisningen i Erbjudandet.

Baserat på en preliminär beräkning vid anmälningsperiodens utgång den 14 mars, 2008 hade 226 234 985 aktier av serie B lämnats in i Erbjudandet. Utöver dessa acceptanser har ESML Intressenter även mottagit oåterkalleliga åtaganden från en grupp aktieägare, efter anmälningsperiodens utgång, över 9 880 000 aktier av serie B. Dessa aktier kommer att lämnas in i Erbjudandet under den förlängda anmälningsperioden. Tillsammans med de 17 142 600 aktier av serie A och 39 153 900 aktier av serie B som ägs av SäkI AB, Investment AB Latour och Melker Schörling AB motsvarar detta 80,1 procent av aktiekapitalet och 86,0 procent av rösterna i Securitas Direct. Exklusive SäkI ABs, Investment AB Latours och Melker Schörling ABs innehav motsvarar inlämnade aktier samt aktier föremål för oåterkalleliga åtaganden 64,7 procent av aktiekapitalet och 45,5 procent av rösterna i Securitas Direct. Utav totalt 7 455 000 utestående teckningsoptioner har teckningsoptioner motsvarande 6 790 000 aktier av serie B, vilket motsvarar 1,8 procent av aktiekapitalet efter full utspädning, lämnats in i samband med Erbjudandet. ESML Intressenter bedömer att en slutgiltig genomgång och sammanräkning av inkomna anmälningssedlar kan komma att öka acceptansnivån, dock ej väsentligt.

ESML Intressenter har beslutat att fullfölja Erbjudandet och samtliga av ESML Intressenter i Erbjudandehandlingen angivna villkor för Erbjudandets fullföljande är således uppfyllda eller har frånfallits.

Redovisning av likvid för aktieägare som accepterat ESML Intressenters Erbjudande förväntas påbörjas den 20 mars, 2008. För aktieägare som accepterar Erbjudandet under den kommande förlängningen av anmälningsperioden kommer redovisning av likvid ske omkring 3 april, 2008.

ESML Intressenters diskussioner med banker och andra parter har lett till att ytterligare bindande kreditlöften erhållits, vilka möjliggör för ESML Intressenter att fullfölja Erbjudandet på en acceptansnivå under 90 procent. Banklånefaciliteterna som kommer att användas som vederlag är arrangerade av Nordea Bank AB (publ) samt är garanterade (”underwritten”) av Nordea Bank AB (publ) tillsammans med en fond rådgiven av MezzVest, fonder rådgivna av Partners Group samt en fond rådgiven av EQT, vilka fonder tillsammans även garanterar mezzaninefinansieringen (gemensamt benämnda ”Långivarna”). Villkoren för kreditens utbetalning är lika gynnsamma för ESML Intressenter som tidigare finansieringspaket och utbetalning till accepterande aktieägare kommer inte att bli fördröjt på grund av att ytterligare bindande kreditlöften erhållits.

För ytterligare information om Erbjudandet se ESML Intressenters Erbjudandehandling från 3 december, 2007 samt tillägg till Erbjudandehandlingen från 20 december, 2007 och 8 februari, 2008.

Stockholm, 17 mars, 2008

ESML Intressenter AB

För ytterligare information kontakta:

EQT Partners AB
Harry Klagsbrun, Senior Partner