Ivytan fullföljer inte budet på Q-Med

Erbjudandet lämnas inte, och detta pressmeddelande får inte distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till, och inga anmälningssedlar kommer att accepteras från eller på uppdrag av aktieägare i, Amerikas Förenta Stater, Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika eller något annat land där lämnande av Erbjudandet, distribution av detta pressmeddelande, erbjudandehandlingen eller accept av Erbjudandet skulle strida mot tillämpliga lagar eller regleringar eller skulle kräva att ytterligare erbjudandehandling upprättas eller registrering sker eller att någon annan åtgärd företas utöver vad som krävs enligt svensk lag.

Ivytan AB (”Ivytan”), indirekt ägt av EQT V och Lyftet Holding B.V. (”Lyftet”), ett av Bengt Ågerup kontrollerat bolag, offentliggjorde den 3 november 2008 ett erbjudande (”Erbjudandet”) om förvärv av samtliga aktier i Q-Med AB (publ) (”Q-Med”) om 39 kronor kontant per aktie.

Vid anmälningsperiodens utgång den 8 december 2008 hade, tillsammans med de aktier som redan innehas av Lyftet, 55 490 332 aktier lämnats in i Erbjudandet, motsvarande 55,8 procent av aktiekapitalet och rösterna i Q-Med. Ivytan har inte förvärvat några aktier utanför Erbjudandet. Samtliga villkor för Erbjudandet är därmed inte uppfyllda eftersom fullföljande av Erbjudandet bland annat är villkorat av att Ivytan blir ägare till mer än 90 procent av det totala antalet aktier i Q-Med. Ivytan har dock erhållit erforderliga myndighetsgodkännanden, varför detta villkor är uppfyllt.

Mot bakgrund av den låga acceptgraden har Ivytan beslutat att inte förlänga Erbjudandet. Ivytan anser att Erbjudandet gav en mycket attraktiv värdering av
Q-Med samt att Q-Med skulle ha bättre förutsättningar för värdeskapande i en privat miljö. Det finns inget utrymme för Ivytan att höja ersättningen i Erbjudandet. Inte heller är Ivytan berett att frånfalla något budvillkor, varför budet således inte fullföljs.

Bengt Ågerup, VD för Q-Med, kommenterar: "Jag gick in i den här budprocessen med övertygelsen att det skulle vara bäst för såväl de befintliga aktieägarna och de anställda som för den långsiktiga utvecklingen av Q-Med att genomföra detta bud. Det är med besvikelse jag noterat att styrelsens oberoende utskott med stöd av sina rådgivare tagit på sitt ansvar att initiera en budprocess där ytterst känslig information riskerar att bjudas ut till Q-Meds konkurrenter. Då jag inte av styrelsens oberoende utskott tillåts ha någon kontroll över detta riskerar bolaget att lida skada, vilket jag inte kan acceptera. En förlängning av budet är därmed inte möjlig."

Caspar Callerström, partner på EQT Partners, kommenterar: "Vi tycker naturligtvis att det är synd att vi inte tillsammans med Bengt får möjligheten att utveckla Q-Med. Vi önskar Q-Med, Bengt och de andra aktieägarna all framgång i det framtida arbetet att utveckla Q-Med."

För frågor, vänligen kontakta:

Caspar Callerström, partner, EQT Partners, telefon 08-506 55 300

Johan Hähnel, PR & kommunikation, telefon 070-605 63 34

För ytterligare information om Erbjudandet hänvisas till www.eqt.se och Nordea på telefon 08-678 04 80.