Kommuniké från EQT AB:s årsstämma 2024

Dagens årsstämma röstade för att stödja samtliga förslag från styrelsen och valberedningen. De beslut som antogs var bland annat följande:

• fastställande av balans- och resultaträkningarna för EQT AB respektive koncernen för verksamhetsåret 2023,
  • utdelning till aktieägarna med 3,60 kronor per aktie att betalas ut vid två utbetalningstillfällen. Vid det första utbetalningstillfället betalas 1,80 kronor per aktie med avstämningsdag den 29 maj 2024. Vid det andra utbetalningstillfället betalas 1,80 kronor per aktie med avstämningsdag den 2 december 2024. Utdelningen beräknas att betalas ut genom Euroclears försorg den 3 juni 2024 respektive den 5 december 2024,
  • ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören för verksamhetsåret 2023,
  • omval av Conni Jonsson, Brooks Entwistle, Diony Lebot, Gordon Orr, Marcus Wallenberg och Margo Cook till styrelseledamöter, val av Richa Goswami till ny styrelseledamot (villkorat av att nödvändiga regulatoriska godkännanden erhålls) och omval av Conni Jonsson till styrelsens ordförande,
  • omval av KPMG AB till revisor,
  • godkännande av arvoden till styrelsen och revisorn,
  • antagande av nya principer för utseende av valberedningen,
  • godkännande av styrelsens framlagda ersättningsrapport,
  • godkännande av nya riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare (Executive Committee),
  • bemyndigande för styrelsen att emittera aktier, konvertibler och/eller teckningsoptioner,
  • bemyndigande för styrelsen att besluta om återköp av egna aktier, och
  • minskning av aktiekapitalet genom indragning av egna stamaktier och ökning av aktiekapitalet genom fondemission.

Ytterligare information från årsstämman

Fullständiga förslag avseende årsstämmans beslut enligt ovan finns tillgängliga på www.eqtgroup.com/sv/aktieaegare/bolagsstamma. Protokollet från årsstämman kommer hållas tillgängligt på www.eqtgroup.com/sv/aktieaegare/bolagsstamma senast två veckor efter årsstämman.

Olof Svensson, Head of Shareholder Relations, +46 72 989 09 15
EQT Press Office, press@eqtpartners.com, +46 8 506 55 334

Om EQT

EQT är en syftesdriven global investeringsorganisation som enbart fokuserar på strategier för aktivt ägande. Med ett nordiskt arv och ett globalt tankesätt har EQT ett track record av stabil och attraktiv avkastning inom flera geografiska områden, sektorer och strategier som sträcker tre årtionden. EQT har investeringsstrategier som täcker alla faser i ett företags utveckling, från start-up till mogna faser. EQT har EUR 242 miljarder i totalt förvaltat kapital (EUR 132 miljarder i avgiftsgenererande förvaltat kapital), inom två affärssegment – Private Capital och Real Assets.

Med rötterna i Wallenbergfamiljens entreprenöriella tankesätt och filosofi om långsiktigt ägande styrs EQT av ett antal djupt förankrade värderingar och en tydlig företagskultur. EQT förvaltar och rådger flera fonder och investeringsenheter som investerar över hela världen med målsättningen att framtidssäkra bolag, skapa attraktiv avkastning och ha en positiv påverkan med allt EQT gör.

EQT AB-koncernen avser EQT AB (publ) och dess direkta och indirekta dotterbolag, vilka inkluderar general partners och juridiska personer som rådger EQT-fonder samt EQT-fonders fondförvaltare. EQT har kontor i mer än 25 länder i Europa, Asien-Stillahavsområdet och Nordamerika och fler än 1 800 medarbetare.

Mer information: www.eqtgroup.com
Följ EQT på LinkedIn, X, YouTube och Instagram