Ny bok om hästar ger ett konkret stöd för alla hästvänner

Report this content

På Sweden International Horse Show, den 26–29 november, lanseras boken ”Hästens förutsättningar för arbete – under utbildning och träning”. Boken, som är skriven av hästutbildare Anders Eriksson och veterinär Sara Nyman, ger läsaren nycklarna till en hållbar och användbar häst. Boken handlar om allt från hästens anatomi och fysiologi till inlärning, utrustning och hästhållning.

Hästintresset i Sverige har ökat kraftigt under de senaste decennierna. Antalet hästar ökar och allt fler skaffar sig egen häst. Men att gå från att vara ridskoleryttare till att bli hästägare är för många ett stort steg.

– Det räcker inte med att kunna rida, man måste också ha grundläggande kunskaper om till exempel utfodring, utrustning, träning och utbildning. En häst som inte utbildas och hanteras rätt kan bli en fara för både för sig själv och för människorna runt omkring den, säger Anders Eriksson.

Boken ”Hästens förutsättningar för arbete – under utbildning och träning” är en praktisk bok, en kunskapskälla baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet.

– Vi hoppas att boken kan bidra till att umgänget med hästar blir både roligare och säkrare. Att sprida den här kunskapen är nödvändigt både för hästarnas välfärd och för människans säkerhet, säger Anders och Sara samstämmigt.  – Vi ser dagligen i våra respektive verksamheter att hästar far illa eftersom grundläggande kunskaper saknas. Vi vill skapa ett förhållningssätt till hästen som utgår från hästens behov. Det är viktigt att tillägga att det inte finns en motsättning mellan hästsport på hög nivå och en bibehållen, god hästhälsa och välfärd, om utövaren har rätt kunskaper och tar hänsyn till den individuella hästen.

Boken riktar sig till alla hästintresserade, både nybörjare och mer erfarna. Bokens innehåll illustreras med över 600 foton och teckningar, bland annat med infällda röntgenbilder, för att underlätta för läsaren och öka förståelsen.

Initiativet till boken togs av Anders Eriksson, hästutbildare med över 40 års erfarenhet. Han har bl.a. arbetat på Kungliga hovstallet, tävlat på landslagsnivå i parkörning och utbildat 10 000-tals hästar och deras ägare. Medförfattare är Sara Nyman, veterinärmedicine doktor med lång erfarenhet från egen praktik samt tidigare anställningar på bland annat Sveriges Lantbruksuniversitet och Flyinge AB. Fotografierna är tagna av Juha Nyberg, Enhörna, som även har formgivit boken.

Till sin hjälp har de även haft flera medförfattare och experter, t.ex. Torbjörn Lundström, som är världsledande inom djurtandvård, Renna van Dooren, sadelmakare från Michigan, USA och Anna Wallén, ridinstruktör, Uppsala bl.a. examinerad av den franske mästaren Philippe Karl, Ecole Légèreté. Boken är utgiven och distribueras av förlaget Equitellus AB.

Kontaktuppgifter för frågor om boken: Anders Eriksson, tel. 070-564 79 88 Malmköping eller Sara Nyman, Vetlanda tel. 070-228 45 52    Kontaktuppgifter för frågor om distribution och beställning av recensionsexemplar: Tore Wiman, Equitellus AB tel. 070-820 25 75

Taggar: