Nytt hjälpmedel för att reducera besvär relaterade till musarm

Report this content

Nytt hjälpmedel för att reducera besvär relaterade till musarm Musarm står för en avgörande del av kostnaderna för sjukskrivningar hos personer som arbetar i kontorsmiljö. Musarm är en samlande beskrivning för smärta eller stelhet vilka orsakats av arbete vid dator. Dessa besvär kan uppträda i nacke, axlar, armar eller händer och kan snabbt utvecklas till ett kraftigt funktionsnedsättande tillstånd. Studier utförda i Sverige har visat att musarm finns hos upp till 58 till 80 procent av de personer som använder dator i det dagliga arbetet. Orsakerna till musarm är flera. Brister i den ergonomiska utformningen av arbetsplatsen är en orsak. Även individuella faktorer som förhöjd grundspänning i kroppens muskulatur eller smala axlar har diskuterats. Det monotona greppandet och repetitiva klickandet av datormusen anses dock vara en huvudorsak. En person som har datorn som huvudsakligt arbetsredskap klickar vanligtvis cirka 5000 gånger per dag. Sedan i höstas finns den första grepp- och klickfria datormusen att köpa i Sverige. Den så kallade Relaxmusen har i dagarna emot tagit den amerikanska Artrosstiftelsens utmärkelse för användarvänlighet. Fakta Relaxmusen: Relaxmusen består av en ergonomiskt utformad vertikalt ställd plattform där handen ges möjlighet att vila i avlastat läge. Utformningen av Relaxmusen gör det möjligt att styra musrörelserna med större muskelgrupper än vanligt. En speciell mjukvara som gör Relaxmusen klickfri har utvecklats (tillgänglig för både PC och Macintosh). Relaxmusen är framtagen för människor med besvär eller skador i underarm / hand relaterade till datoranvändande. Förutom människor med musarm har personer med sjukdomar i centrala nervsystemet som exempelvis stroke, liksom personer med artros i händerna, nämnts som lämpliga användare av den medicinska professionen. Frågor besvaras av: Per-Arne Nilsson, VD, Ergoff Miljö AB Telefon 018-186888 Mobil: 070-634205 E-post: per-arne.nilsson@ergoff.se Adress: Ergoff Miljö, Verkstadsgatan 10, 753 23 UPPSALA __________________________ Ergoff Miljö AB, med huvudkontor i Uppsala och verksamt över större delen av Sverige, har funnits sedan 1995. Företaget arbetar med åtgärder för att förbättra den ergonomiska arbetsmiljön. Flera av medarbetarna är sjukgymnaster och arbetsterapeuter. Kunderna utgörs till största del av företag och organisationer som aktivt arbetar med att motverka och förebygga arbetsplatsrelaterad ohälsa bland sin personal. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/29/20040329BIT20100/wkr0009.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/29/20040329BIT20100/bild.html Bilder