Schweiziska INFICON förvärvar Linköpingsbaserade Adixen Scandinavia

Report this content

INFICON, den internationella koncernen som är världsledande inom utveckling av instrument för gasdetektion har förvärvat Adixen Scandinavia, experter inom läcksökning med vätgasmetoden, av Pfeiffer Vacuum.

− Vi ser detta som ett positivt steg framåt i vår strategi att vinna nya marknader.
INFICON är en världsledande tillverkare av heliumläcksökare och har stor kunskap inom läcksökningsområdet. De har en stor marknadsandel utanför vakuumvärlden, där vi också har bevisat att den största potentialen för våra produkter finns, säger Mikael Ekström, marknadschef på Adixen Scandinavia.

Adixen Scandinavia som ursprungligen startades av forskare i Linköping under namnet Sensistor ingick i det franska företaget Adixen som Pfeiffer Vacuum förvärvade 2010. Nu säljer de Adixen Scandinavia så att de kan fokusera på företagets kärnverksamhet, att leverera vakuumlösningar.

− Adixen Scandinavias kunnande kompletterar INFICONs kompetens inom läcksökning med en läcksökningsteknik som använder utspädd vätgas för att läcktesta produkter med potentiellt högre läckflöde. Det gör att INFICON nu kommer att kunna hantera nya marknadssegment som exempelvis vattendistribution, telekom, fordonsindustri och bränslecellteknik, säger Ulrich Döbler, President, Leak Detection på INFICON.

Adixen Scandinavia kommer även i fortsättningen utveckla läcksökningssortimentet från Linköping och kommer inom kort att byta namn till INFICON AB.

− Den nya ägaren har stor kompetens inom området och en säljorganisation som har de rätta kontakterna med de marknader som är i behov av våra produkter. Detta är en perfekt passform för både Adixen Scandinavia och för INFICON, säger Patrik Kaliff, VD Adixen Scandinavia.

För mer information kontakta:
Adixen Scandinavia, Patrik Kaliff, VD, tel 013-35 59 22 eller 0765-35 59 22.

Adixen Scandinavia, Mikael Ekström, marknadschef, tel 013-35 59 20 eller 0703-91 59 20.

Om Adixen Scandinavia
Adixen Scandinavia härstammar från pionjären Sensistor som skapade vätgasmetoden för läcksökning. Företaget utvecklar och säljer vätgasbaserade system för läcksökning och industriell täthetsprovning samt utrustning för analys och mätning av vätgas. Företaget bildades 1981 som ett avknoppningsföretag till Linköpings Tekniska Högskola. Adixen Scanidnavias teknik är unik och återfinns idag över hela världen. Några av kunderna inkluderar Opel, Porsche, Roche, Rolls Royce, Scania och Toyota. Förtaget har sitt säte i Linköping och har idag 18 anställda. För mer information: www.adixen.se

Om INFICON
INFICON är en ledande leverantör av innovativa instrument, kritisk sensorteknik och avancerad processtyrningsprogramvara som förbättrar produktivitet och kvalitet i avancerade industriella vakuumprocesser. INFICON har sitt huvudkontor i Schweiz och har tillverkning i världsklass i Europa, USA och Kina, samt dotterbolag i Kina, Finland, Frankrike, Tyskland, Japan, Korea, Liechtenstein, Singapore, Schweiz, Taiwan, Storbritannien och USA. INFICON (IFCN) är noterat på SIX Swiss Exchange. För mer information om INFICON och dess produkter, besök www.inficon.com