Svenska långlöpare går samman för att fånga ny träningstrend

Report this content

– Jag vill göra hela landets löpare skogstokiga! säger Miranda Kvist, som efter en skada upptäckte ett skonsammare sätt att löpträna. Tillsammans med erfarna långlöparkollegan Eric Forsner drar hon igång en ny verksamhet, Team Nordic Trail (TNT), för att fånga en snabbt växande träningstrend.

Ambitionen är att återerövra bortglömda skogsstigar och skapa en helt ny löparkultur i Sverige. Att ge sig ut och springa i skogen är i sig inget nytt, men konceptet som TNT utvecklat och förfinat bygger på en i Europa väldigt populär trend med många entusiastiska utövare.

– Ingen har gjort detta förut, på regelbunden basis. Vi fokuserar på själva upplevelsen och gemenskapen runt omkring, berättar Miranda Kvist. Hos oss står löparglädje, gemensamma naturupplevelser och passion i centrum. Med hjälp av erfarna ledare kommer man alltid att kunna lämna skogen med ett leende på läpparna och samtidigt ha fått funktionell och skonsam träning.

Tillsammans har Miranda Kvist och Eric Forsner på kort tid redan kunnat starta flera löpargrupper och satt ihop trailpaket i Stockholm. Träningsresor till Frankrike och till Italien är också inplanerade.

– Faktum är att flera löpargrupper redan är fulltecknade, trots att vi knappt kommit igång på allvar. På sikt vill vi nå ännu längre, fortsätter Miranda Kvist. Först vill vi starta löpargrupper i fler städer runt om i landet. På sikt vill vi sedan bygga Nordens största eventbolag för utomhusträning och arrangera läger både i Sverige och utomlands. Det kanske låter stort, men erfarenheten visar att om man är först på att fånga upp en ny trend kan tillväxten ske oerhört snabbt.

För bilder och mer information, kontakta gärna:

Miranda Kvist: miranda@teamnordictrail.se – 0735 46 46 64

Eric Forsner: eric@teamnordictrail.se – 0706 01 65 18

Om Team Nordic Trail

TNT är ett nystartat företag som ska etablera traillöpning i Sverige. Ambitionen är att i nästa steg bygga Nordens största eventbolag för utomhusträning och arrangera läger både i Sverige och utomlands. Bakom bolaget står, förutom Miranda Kvist, entreprenören och löparen Eric Forsner.