Bina Chaurasia ny personaldirektör

• Bina Chaurasia är utsedd till personaldirektör på Ericsson
  • Medlem av Ericssons koncernledning
  • Tillträder den 15 november, 2010

Bina Chaurasia har utsetts till personaldirektör för Ericssonkoncernen och tillträder den
15 november, 2010. Bina Chaurasia har arbetat i mer än 15 år med personalfrågor inom multinationella företag.

"Jag ser fram emot att börja jobba på Ericsson. Med sin närvaro i 175 länder är det ett verkligt globalt företag med en spännande verksamhet som har en direkt inverkan på miljarder människor," säger Bina Chaurasia.

Hans Vestberg, Ericssons VD och koncernchef, säger: "Vi är ett kunskapsbaserat företag där vår viktigaste tillång är våra medarbetare. För att behålla vår ledande postion måste vi attrahera, utveckla och behålla talanger, den erfarenhet Bina tillför kommer väl till pass i detta viktiga arbete."

Bina Chaurasia har en bakgrund från olika industrier, inklusive IT och detaljhandel. Hon kommer närmast från Hewlett Packard där hon jobbat sedan 2007 som ansvarig för så kallad talent management, utbildning och kompetensutveckling, chefsutveckling, mångfald och bemanning.

Bina Chaurasia har även erfarenhet från GAP där hon var personaldirektör med ansvar för företagets globala strategi för personalfrågor. Hon har också haft chefspositioner och jobbat med personalfrågor på Sun Microsystems och PepsiCo/Yum.

Chaurasia innehar en fil.kand inom Management och personaladministration från Ohio State University, och en fil.kand i psykologi från University of Wisconsin. Hon är född i Indien.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN:

Bina Chaurasia foton och CV på engelska finns tillgänglig på:
www.ericsson.com/ericsson/corpinfo/management/bina_chaurasia.shtml

Ericsson är den ledande leverantören av utrustning och tjänster till telekomoperatörer i hela världen. Ericsson är marknadsledande inom mobilteknologi för 2G, 3G och 4G, har en ledande position inom drift och underhåll av mobilnät, och ansvarar för driften av nät med drygt 2 miljard användare. Bolagets erbjudande omfattar fullständiga infrastrukturlösningar för såväl fast och mobil telefoni, tjänster, mjukvara, bredband och multimedialösningar för telekomoperatörer, företag och media. Genom de samägda bolagen Sony Ericsson och ST-Ericsson får världens mobilanvändare tillgång till telefoner med alla de senaste funktionerna.

Ericsson närmar sig sin vision "att vara den drivande kraften i en kommunikationsintensiv värld" genom fokus på innovation och teknologi och där hållbar utveckling är en viktig del i bolagets arbete. Med verksamhet i 175 länder och fler än 80 000 anställda hade Ericsson en intäkt under 2009 på 206.5 miljarder kronor. Ericsson grundades 1876 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm och NASDAQ New York.

www.ericsson.com
www.twitter.com/ericssonpress
www.facebook.com/technologyforgood
www.youtube.com/ericssonpress