Ericsson accelererar 5G för företag med förvärv av Cradlepoint

• Ericsson förvärvar marknadsledaren för trådlöst Edge WAN-lösningar för ett rörelsevärde på USD 1,1 miljarder
  • Förvärvet kompletterar Ericssons erbjudande för företag och skapar nya intäktsströmmar för kunder
  • Transaktionen förväntas slutföras under fjärde kvartalet 2020, under förutsättning av godkänd konkurrensprövning och uppfyllande av övriga villkor för slutförande av affären

Ericsson (NASDAQ: ERIC) har ingått ett avtal om att förvärva Cradlepoint, den USA-baserade marknadsledaren för företagslösningar inom 4G och 5G för trådlöst Edge WAN. Investeringen är central i Ericssons nuvarande strategi att ta marknadsandelar i det snabbt växande företagssegmentet inom 5G. Cradlepoint kompletterar Ericssons nuvarande portfölj för företagsmarknaden som inkluderar Dedicated Networks och en global IoT-plattform.

Det kombinerade erbjudandet kommer att skapa nya intäktsströmmar för kunder genom att fullt ut stödja tjänster som möjliggörs med 5G och öka avkastningen av nätverksinvesteringar.

Cradlepoint kommer att bli ett helägt dotterbolag till Ericsson samtidigt som det fortsätter att verka under sitt befintliga varumärke. Alla anställda på Cradlepoint kommer att förbli i företaget enligt nuvarande organisation, med huvudkontor i Boise, Idaho. Det kommer att bli en del av Ericssons affärsenhet Technologies & New Businesses.

Köpeskillingen uppgår till ett rörelsevärde på USD 1,1 miljarder och transaktionen förväntas slutföras under det fjärde kvartalet 2020, förutsatt att villkoren för slutförande uppfyllts. Köpesskillingen, som finansieras från Ericssons kassa, betalas i sin helhet vid slutförande av affären. Cradlepoints försäljning för 2019 var SEK 1,2 miljarder med en bruttomarginal på 61%. Ericssons rörelsemarginaler förväntas påverkas negativt med cirka 1% under 2021 och 2022 - där hälften är relaterat till amortisering på immateriella tillgångar som är relaterade till förvärvet. Cradlepoint förväntas bidra till operativt kassaflöde med början 2022. Ericssons finansiella mål för koncernen för 2022 förblir oförändrade.

Trådlöst WAN Edge ansluter via 4G och 5G för att leverera snabb, säker och flexibel anslutning var som helst och när som helst där det behövs för affärsverksamhet, mobilitet och för räddningstjänster. Cradlepoint är starkt positionerad i en marknad med underliggande tillväxt på 25-30%.

Börje Ekholm, VD och koncernchef för Ericsson, säger: "Portföljnära förvärv är en central del i vår tidigare kommunicerade strategi. Förvärvet av Cradlepoint kompletterar vårt nuvarande erbjudande och är centralt för vår strategi att hjälpa kunderna att öka värdet på deras 5G-investeringar. Ericsson är unikt positionerat för att bygga vidare på Cradlepoints ledande position inom trådlöst Edge och den trådlösa WAN-marknaden. Genom att kombinera vår omfattande marknadsnärvaro och våra etablerade relationer med världens största mobiloperatörer gör vi en betydande investering för att stödja våra kunder att växa på den här spännande marknaden. Jag hälsar alla medarbetare på Cradlepoint varmt välkomna.”

George Mulhern, VD och styrelseordförande, Cradlepoint säger: ”Vi har visat vägen genom att ta styrkan i mobilnäten och teknik till kunder inom företagssektorn och offentlig sektor – vilket hjälper dem att ansluta bortom traditionella trådbundna WAN. Med sitt globala 5G-ledarskap är Ericsson en fantastisk matchning för oss och jag är väldigt glad att fortsätta att utvidga och expandera vår verksamhet tillsammans. ”

Cradlepoint grundades 2006 och har mer än 650 anställda och tillhandahåller trådlösa WAN-lösningar som levererar företagsklassad uppkoppling. Förutom företagets huvudkontor i Boise, Idaho, USA, driver företaget ett forsknings- och utvecklingscenter i Silicon Valley, Kalifornien, och nya marknadskontor i Storbritannien och Australien.

Cradlepoints prenumerationsmodell kombinerar molnlevererad programvara med hårdvaruterminaler, support och utbildning.

Ericssons långvariga samarbete med Cradlepoint går tillbaka till lanseringen av 4G på den amerikanska marknaden för mer än ett decennium sedan.

INBJUDAN TILL TELEFONKONFERENS FÖR MEDIA OCH ANALYTIKER

En telefonkonferens hålls för journalister, finansanalytiker och investerare. Börje Ekholm, VD och koncernchef, Carl Mellander, CFO och Åsa Tamsons, Head of Business Area Technologies & New Businesses svarar på frågor.

Telefonkonferensen börjar fredagen den 18 september kl. 09:00 CEST (08:00 BST i London, 03:00 EDT i New York).

För att ansluta till telefonkonferensen, vänligen ring något av nedanstående nummer:

Sverige: +46 (0) 8 5664 2651 (Avgiftsfritt Sverige: 0200 883 685)

Internationellt/UK: +44 (0) 333 300 0804 (Avgiftsfritt UK: 0800 358 9473)

USA: +1 631 913 1422 (Avgiftsfritt USA: +1 855 85 70 686)

PIN-kod: 38166079#

Inspelning:

Inspelning av telefonkonferensen kommer finnas tillgänglig från ca en timme efter att den har avslutats till och med 24 september, 2020.

Telefonnummer för inspelning:

Sverige: +46 (0) 8 519 993 85

Internationellt: +44 (0) 333 300 0819

PIN-kod: 301331532#

Prenumerera på Ericssons pressmeddelanden här.

www.twitter.com/ericsson
www.linkedin.com/company/ericsson

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION:

News Center

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA

Peter Nyquist, Head of Investor Relations
Phone: +46 705 75 29 06
peter.nyquist@ericsson.com

Ytterligare kontakt

Stella Medlicott, Senior Vice President, Head of Marketing and Corporate Relations
Telefon: +46 730 95 65 39
media.relations@ericsson.com

Stefan Jelvin, Director, Investor Relations
Telefon: +46 709 86 02 27
stefan.jelvin@ericsson.com

Peter Olofsson, Head of Corporate Communications
Telefon: +46 702  67 34 45
media.relations@ericsson.com

: +46 10 719 69 92
E-post: media.relations@ericsson.com

OM ERICSSON

Ericsson möjliggör för leverantörer av mobilkommunikation att tillvarata det fullständiga värdet av uppkoppling. Företagets erbjudande sträcker sig över områdena Networks, Digital services, Managed Services och Emerging Business och är utvecklat för att stödja våra kunder att digitalisera sin verksamhet, öka effektiviteten och att hitta nya intäktskällor. Ericssons investeringar i innovation har möjliggjort för miljarder människor världen över att ta del av nyttan med telefoni och mobilt bredband. Ericssons aktier är noterade på börserna Nasdaq Stockholm och Nasdaq New York. www.ericsson.com.

Framtidsriktad information

Detta meddelande innehåller framtidsriktade uttalanden, inklusive uttalanden om ledningens aktuella syn på marknadens tillväxt, framtida marknadsförhållanden, framtida händelser, finansiell ställning samt förväntat operativt och finansiellt resultat, särskilt information om:

- Våra mål, strategier, planeringsantaganden och operationella och finansiella resultatförväntningar

- Branschtrender, framtida kännetecken för och utveckling av våra marknader

- Vår framtida likviditet, finansiella resurser, investeringar, kostnadsbesparingar och lönsamhet

- Förväntad efterfrågan på våra befintliga och kommande produkter och tjänster, liksom planer på att lansera nya produkter och tjänster inklusive forsknings- och utvecklingskostnader

- Förmågan att leva upp till framtida planer och realisera potential för framtida tillväxt

- Förväntade operativa och finansiella resultat av strategiska samarbetsprojekt och joint ventures

- Tiden det tar innan förvärvade enheter och verksamheter integreras och blir lönsamma

- Teknik- och branschtrender, inklusive lagstiftning, standardisering, konkurrens och kundstruktur.

Orden ”anse”, ”förvänta”, ”förutspå”, ”förutse”, ”förutsätta”, ”avse”, ”trolig”, ”beräknas”, ”kan”, ”skulle kunna”, ”planera”, ”uppskatta”, ”bedöma”, ”kommer att”, ”bör”, ”strävan”, ”ambition”, ”försöka”, ”potential”, ”målsättning”, ”fortsätta” eller deras negativa versioner eller variationer samt liknande ord eller uttryck används för att identifiera framtidsriktade uttalanden. Alla uttalanden som hänför sig till förväntningar, planer eller andra beskrivningar av framtida händelser eller omständigheter, tillsammans med underliggande antaganden, utgör framtidsriktad information.

Vi gör investerare uppmärksamma på att dessa uttalanden är förenade med risker och osäkerheter, varav många är svåra att förutse och generellt sett ligger utanför vår kontroll, vilket kan medföra att det faktiska resultatet kan skilja sig väsentligt från det uttalade, indikerade eller beräknade resultat som framgår av den framtidsriktade informationen och uttalandena.

Viktiga faktorer som kan påverka om och hur väl våra framtidsriktade uttalanden kommer att förverkligas innefattar, men är inte begränsade till, de faktorer som beskrivs i avsnittet ”Riskfaktorer” i senaste kvartalsrapporten, och i avsnittet ”Riskfaktorer” i årsredovisningen för 2019.

Dessa framtidsriktade uttalanden återspeglar endast våra uppskattningar och antaganden vid tidpunkten när de gjordes. Vi avsäger oss uttryckligen skyldighet att, efter datumet för detta meddelande, uppdatera dessa framtidsriktade uttalanden, liksom de uppskattningar och antaganden som ligger till grund för dem, för att återspegla händelser eller förändrade förhållanden eller ändringar av förväntningar eller inträffandet av förväntade händelser, antingen som ett resultat av ny information, framtida händelser eller annat, med undantag för vad som krävs enligt tillämplig lagstiftning eller börsregler.

Denna information är sådan information som Telefonaktiebolaget LM Ericsson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 september 2020 kl. 07:30 CEST.