• Ericsson/

Ericsson aviserar personalneddragningar i Kumla och Sundsvall samt erbjuder frivillig avgång

Ericsson har i dag meddelat att lokala MBL-förhandlingar har påbörjats om personalneddragningar i Kumla och Sundsvall. Detta berör totalt cirka 290 medarbetare. I Sundsvall berörs samtliga medarbetare och verksamheten avvecklas. Detta är en del av tidigare annonserade kostnadsbesparingar. Ericsson har i dag också presenterat ett erbjudande om frivillig avgång som riktar sig till delar av organisationen i Sverige.

Neddragningarna berör 200 medarbetare i Kumla, i huvudsak sysselsatta med produktion och leverans av basstationer samt administration. I Sundsvall omfattas samtliga 90 medarbetare och Ericsson avser att avveckla sin verksamhet och flytta den till Montreal, Kanada.

Ericsson presenterade i dag också ett erbjudande om frivillig avgång till medarbetare i Sverige. Erbjudandet riktas till anställda främst inom leveransverksamheten i Gävle, Borås och delar av Stockholm. Ett tiotal orter omfattas inte av erbjudandet om frivillig avgång. På vissa av dessa orter finns ett rekryteringsbehov.

Ericsson är den ledande leverantören av utrustning och tjänster till telekomoperatörer i hela världen. Ericsson är marknadsledande inom 2G och 3G och är störst i världen inom drift och underhåll av mobilnät, en position som givit Ericsson förtroendet att ansvara för driften av nät med drygt 185 miljoner användare. Bolagets erbjudande omfattar fullständiga infrastrukturlösningar för såväl fast och mobil telefoni samt bredband. Dessutom erbjuder Ericsson lösningar inom multimedia för operatörer, företag och utvecklare. Genom det samägda bolaget Sony Ericsson får världens mobilanvändare tillgång till telefoner med alla de senaste funktionerna.

Ericsson närmar sig sin vision "kommunikation för alla" genom fokus på innovation och teknologi och där hållbar utveckling är en viktig del i bolagets arbete. Med verksamhet i 175 länder och fler än 70 000 anställda hade Ericsson en intäkt under 2007 på 188 miljarder kronor. Ericsson grundades 1876 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Aktien är noterad på Stockholmsbörsen och NASDAQ.

För mer information, se www.ericsson.com eller www.ericsson.mobi

För mer information, kontakta gärna:

Ericssons pressavdelning
Telefon: +46 8 719 69 92