Ericsson avser förvärva Redback Networks

Ericsson och Redback Networks Inc. har idag träffat en överenskommelse om att Ericsson avser förvärva Redback för USD 25.00 per aktie, eller totalt USD 1.9 miljarder. Erbjudandet på USD 25.00 per aktie innebär en premie på 60 procent jämfört med Redbacks volymviktade genomsnittliga aktiekurs [90-dagars].

•         Ericsson erbjuder USD 25.00 per aktie kontant
  •         Köpeskillingen uppgår till USD 1.9 miljarder för skuldfritt bolag
  •         Kontantbudet finansieras ur egen kassa
  •         Redback tillför ledande IP edge-teknik, väsentlig inom IP-nät
  •         Stärker Ericssons närvaro och tillväxtmöjligheter på IP-marknaden
  •         Stärker Ericssons ledarskap inom nästa generations IP-nät

• Redback grundades 1996 i San Jose, Kalifornien, i hjärtat av Silicon Valley. Företaget noterades på NASDAQ 1998 och har över 700 operatörskunder i fler än 80 länder. Företaget har cirka 800 anställda, varav 500 ingenjörer inom forskning och utveckling (FoU). Femton av världens 20 främsta operatörer använder Redbacks teknik, inklusive bredbands-IP-routers för hantering av IP-baserade data-, röst- och videotjänster.

Redback har en stark position inom edge routing-teknik för multitjänster, vilket hjälper operatörer att leverera bredband, telefoni, TV- och mobiltjänster över Internetbaserad infrastruktur. Redbacks försäljning ökade med 33 procent under 2005 och med 87 procent under de första nio månaderna av 2006 till USD 197 miljoner.

Carl-Henric Svanberg, Ericssons vd och koncernchef, säger: "De båda företagens kombinerade styrkor kommer att skapa betydande värde för både kunder och aktieägare, och kommer innebära spännande möjligheter för anställda. Takten i IP-utrullningen ökar till följd av operatörernas fokus på konvergerade, all-IP-nät, i vilka telekom-anpassad prestanda kräver allt intelligentare routers med högre kapacitet."

Den pågående snabba expansionen av mobila och fasta nät har lett till att nya IP-baserade tjänster, såsom VoIP, IPTV och video-on-demand, har introducerats. Dessa applikationer kräver mycket hög tjänstekvalitet, och befintliga nät saknar den bandbredd och de driftsverktyg som behövs för att effektivt kunna leverera dem med hög prestanda.

Telekom-anpassad prestanda är grunden i Ericssons produkt- och tjänsteerbjudande, och eftersom IP-baserade tjänster ökar kraftigt är det viktigt att ha egen teknik för IP-routing som en grundläggande del i Ericssons erbjudande.

"Kombinationen av Redbacks intelligenta routing-teknik och vår ledande teknik inom IMS (IP Multimedia Subsystem), optisk transport och bredbandsaccess placerar Ericsson i en ledande position med slutanvändarlösningar för både fasta och mobila operatörer", tillägger Carl-Henric Svanberg.

Ericsson ser flera möjligheter till expansion inom uppgradering av nät i framtiden. Detta kan ske genom att dra fördel av Ericssons pågående FoU-projekt och bredbandsportfölj samt Redbacks väl etablerade teknik och kompetens inom router- och IP-teknik.

Carl-Henric Svanberg avslutar: "Förvärvet är helt i linje med vår strategi att växa organiskt samt genom kompletterande förvärv som resulterar i kortare time-to-market och som stärker vår konkurrenskraft. Redback tillför ledande teknik för IP, marknadsnärvaro samt ytterligare kompetens inom FoU, vilket tillsammans med Ericsson skapar ett mycket kraftfullt och unikt erbjudande för våra kunder."

Kevin DeNuccio, Redbacks vd och koncernchef, säger: "Avtalet handlar om att accelerera marknadstillväxten, om att integrera expertis inom IP och mobila tjänster, samt att bygga nästa generations nät. Video förändrar allt som har med nät att göra idag. Redback är ledande när det gäller att leverera bredband, telefoni, video och mobila tjänster över en Internetbaserad infrastruktur."

Vid transaktionens avslutande kommer Redback att bli ett helägt dotterbolag inom Ericsson-koncernen, och företaget kommer att utgöra en hörnsten för Ericssons lösningar inom IP routing. Ericsson avser att fortsätta verksamheten i Redbacks kontor och anläggningar i San Jose, CA och på andra platser.

Ericsson forstätter att öka sina investeringar inom nästa generations nät. Förvärvet medför tid- och kostnadssynergier och väntas bidra positivt till vinst per aktie från 2008, exklusive eventuella icke-kassaflödespåverkande avskrivningar av förvärvade immateriella tillgångar. Förvärvet beräknas ha viss negativ påverkan på vinst per aktie under 2007 bland annat till följd av engångskostnader i samband med transaktionen.

Transaktionen kommer att genomföras som ett kontanterbjudande gällande samtliga utestående aktier i Redback. Redbacks styrelse har enhälligt rekommenderat Redbacks aktieägare att anta erbjudandet. Godkännande av aktieägare och berörda myndigheter krävs för att slutföra transaktionen. Slutförande förväntas ske innan utgången av februari 2007.

För erbjudandet, som väntas påbörjas inom en vecka, gäller sedvanliga villkor, inklusive anti-trust-regler och godkännande av berörda myndigheter, samt att Ericsson förvärvar en majoritet av Redbacks aktier.

Innehavare av cirka 22 procent av de utestående aktierna i Redback har gett sitt samtycke till att sälja sina aktier och att rösta för samgåendet och att, inom villkoren för liggande bud, rösta emot andra uppgörelser.

Citigroup och SEB Enskilda är finansiella rådgivare till Ericsson.

TILL REDAKTIONEN

Ericsson håller en presskonferens för media, analytiker och investerare onsdagen den 20 december kl 9.00 på huvudkontoret på Torshamnsgatan 23, Stockholm.

Ericssons telefonkonferens för analytiker och media börjar kl 15.00.

Press- och telefonkonferenserna kan följas via internet på www.ericsson.com/press eller www.ericsson.com/investors där även presentationsmaterialet finns tillgängligt.

Ericsson formar framtidens kommunikationslösningar för mobilt internet och bredband genom tekniskt ledarskap. Genom att erbjuda innovativa lösningar i mer än 140 länder, hjälper Ericsson till att skapa världens mest kraftfulla kommunikationsföretag.

Läs mer på: www.ericsson.com

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA GÄRNA

Ericsson
    Ericsson Media Relations
    Tel: 070 222 7744, 08 719 6992
    E-post: press.relations@ericsson.com

Ericsson Investerarrelationer
    Tel: 08 719 0858
    E-post: investor.relations.se@ericsson.com

Ericsson Investerarrelationer, USA
    E-post: investor.relations@ericsson.com

Redback Networks
    Doug Wills

Investerarrelationer

Om Redback Networks
    Redback Networks Inc. manages 50 million broadband connections for 15 of the top 20 telephone carriers worldwide.  Redback's multi-service routing platform delivers next generation broadband services such as VoIP, IPTV and On-Demand Video.  Redback Networks has more than 500 carrier customers worldwide and is based in San Jose, CA.   In 2006, Redback marks its 10 year anniversary, celebrating ten years of broadband innovation.  For more information, visit Redback Networks at www.redback.com.
    Legal statements
    The tender offer described herein has not commenced. The description contained herein is neither an offer to purchase nor a solicitation of an offer to sell shares of Redback. At the time the tender offer is commenced, Maxwell Acquisition Corporation and Ericsson intend to file a Tender Offer Statement on Schedule TO containing an offer to purchase, forms of letters of transmittal and other documents relating to the tender offer and Redback intends to file a Solicitation/Recommendation Statement on Schedule 14D-9 with respect to the tender offer. Maxwell Acquisition Corporation, Ericsson and Redback intend to mail these documents to the shareholders of Redback. These documents will contain important information about the tender offer and stockholders of Redback are urged to read them carefully when they become available. Shareholders of Redback will be able to obtain a free copy of these documents (when they become available) at http://www.ericsson.com/ and the website maintained by the Securities and Exchange Commission at http://www.sec.gov/. In addition, shareholders will be able to obtain a free copy of these documents (when they become available) from Ericsson by contacting Ericsson and Redback.

Forward looking statement
    This press release contains forward-looking statements, including statements regarding the expected benefits of the acquisition, which involve a number of risks and uncertainties. These statements are based on Ericsson's and Redback's current expectations and beliefs. Actual results could differ materially from the results implied by these statements. Factors that may cause or contribute to such differences include: the risk that the conditions to the offer or the merger set forth in the merger agreement will not be satisfied, changes in both companies' businesses during the period between now and the closing, developments in obtaining regulatory approvals for the transaction; the successful integration of Redback into Ericsson's business subsequent to the closing of the acquisition; timely development, competitive products and pricing, as well as fluctuations in demand; cost and availability of raw materials; the ability to retain key management and technical personnel of Redback; adverse reactions to the proposed transaction by customers, suppliers and strategic partners and other risks described in Redback's report on Form 10-K filed with the Securities and Exchange Commission (SEC) for the fiscal year ended December 31, 2005. Redback and Ericsson are under no obligation to (and expressly disclaim any such obligation to) update or alter their forward-looking statements whether as a result of new information, future events or otherwise.