Ericsson beslutar om förvärvserbjudande avseende C-aktier för LTV 2012

I enlighet med beslut av årsstämman 2012, ökar Ericsson antalet egna aktier för att kunna tillhandahålla aktier för Långsiktigt rörligt ersättningsprogram (LTV) 2012 för anställda i Ericsson.

Ericssons styrelse har beslutat, med stöd av bemyndigande av årsstämman den 3 maj 2012, att rikta ett erbjudande till samtliga innehavare av C-aktier att förvärva dessa aktier. Förvärv skall göras under perioden 25 maj - 13 juni 2012. Vederlag för de förvärvade aktierna skall erläggas kontant med 5,0052 kronor per aktie.

Erbjudandet är ett led i finansieringen av Ericssons Långsiktiga rörliga ersättningsprogram 2012 och omfattar samtliga 31 700 000 C-aktier som Ericsson tidigare har beslutat att emittera till AB Industrivärden och Investor AB för programmet. AB Industrivärden och Investor AB har meddelat Ericsson att de avser att acceptera erbjudandet.

När samtliga 31 700 000 C-aktier har förvärvats av Ericsson, avser styrelsen att omvandla dem till B-aktier. Efter omvandlingen uppgår antalet utgivna B-aktier till 3 043 295 752. Ericsson innehar för närvarande 58 338 548 egna aktier.

Information till redaktionen

Ericssons videomaterial finns att ladda ner frånwww.ericsson.com/broadcast_room

Ericsson
är den ledande leverantören av utrustning och tjänster inom telekommunikation. Vi möjliggör det vi kallar the Networked Society - det uppkopplade samhället - med effektiva realtidslösningar vilka möjliggör för oss alla att studera, arbeta och leva våra liv mer självständigt i varaktiga samhällen runt om i världen.

Vårt erbjudande omfattar tjänster, mjukvara och infrastruktur inom informations- och kommunikationsteknologier för telekomoperatörer och andra industrier. I dag går över 40 procent av världens mobiltrafik genom Ericssons nät och vi levererar support till våra kunders mobilnät vilka förser fler än 2 miljarder abonnenter med tjänster.

Vi har verksamhet i 180 länder med fler än 100 000 anställda. Ericsson grundandes 1876 och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige. Under 2011 hade bolaget intäkter på 226,9 miljarder kronor. Ericssons aktie är noterad på börserna NASDAQ OMX Stockholm och NASDAQ New York.

www.ericsson.com
www.twitter.com/ericssonpress