Ericsson fullföljer det offentliga kontanterbjudandet avseende Tandberg Television

Ericsson (NASDAQ:ERIC) har fått erforderliga tillstånd och godkännanden från relevanta konkurrensmyndigheter för att genomföra förvärvet av samtliga aktier i Tandberg Television (OSE:TAT). Inga händelser har heller inträffat som väsentligt negativt påverkar Tandberg Televisions resultat eller ställning. Därmed har samtliga villkor i budprospektet daterat den 26 februari 2007 uppfyllts och Ericsson kommer att fullfölja erbjudandet i enlighet med budprospektet.

Likvid för aktier som lämnats in i det offentliga kontanterbjudandet beräknas utbetalas med början den 25 april 2007. Ericsson kommer så snart det är möjligt efter likviddagen att genomföra ett obligatoriskt erbjudande som omfattar de återstående aktierna i Tandberg Television i enlighet med reglerna i kapitel 4 i den norska Verdipapirhandelloven 1997.

Ericsson avser även att samtidigt genomföra en tvångsinlösen och ett förhandstillträde (tvungen överföring) av de återstående aktierna i Tandberg Television enligt paragraf 4:25 i den norska aktiebolagslagen (allmennaksjeloven). Ett sådant förhandstillträde förväntas genomföras en kort tid efter att det obligatoriska erbjudandet offentliggjorts.

Ericsson planerar även att verka för en avnotering av Tandberg Televisions aktie från Oslobörsen. Avnoteringen förväntas genomföras kort tid efter det att likvid erlagts i det obligatoriska erbjudandet.

Ericsson formar framtidens kommunikationslösningar för mobilt internet och bredband genom tekniskt ledarskap. Genom att erbjuda innovativa lösningar i mer än 140 länder, hjälper Ericsson till att skapa världens mest kraftfulla kommunikationsföretag.

Läs mer på: http://www.ericsson.com

Ericssons pressavdelning