Ericsson genomför neddragningar i Sverige

• Sverige påverkas främst genom strukturella förändringar inom FoU och produktion, samt generella effektiviseringar inom försäljning och adminstration
  • Varsel läggs som påverkar 2,200 tjänster i Sverige. Neddragningarna berör Stockholm, Katrineholm, Borås, Kumla, Göteborg, Linköping and Karlskrona
  • Ericsson avser avveckla sin verksamhet i Katrineholm

Förändringstakten inom telekomindustrin ökar. Även inom Ericsson tilltar förändringstakten allteftersom företaget arbetar för att säkra ledarskap inom den bredare ICT-industrin. Bolaget investerar i sin kärnverksamhet: mobil infrastruktur och telekomtjänster, samt inom utvalda tillväxtområden: Cloud, IP-nät, TV och Media, OSS och BSS samt Industry & Society.

Ericsson kommer att förändra strukturen inom sin globala FoU-verksamhet för att öka effektiviteten genom att exempelvis optimera arbetsflöden, siter och antalet leverantörer. Bolaget accelererar också implementeringen av produktionstrategin, med högre andel outsourcing och förbättrad flödeseffektivitet i produktionsleden. Dessa förändringar leder till neddragningar även i Sverige.

De planerade neddragningarna påverkar följande orter i Sverige: Stockholm (1,125), Katrineholm (400), Borås (200), Göteborg (140), Kumla (130), Linköping (120) och Karlskrona (85). Ericsson avser att helt avveckla verksamheten i Katrineholm.

Förhandlingar med de fackliga organistationerna om hur neddragningarna ska genomföras har påbörjats och individuella besked till anställda som berörs av neddragningarna beräknas ges i juni 2015.

Ericsson kommer också göra generella neddragningar inom försäljning och administration, samt dra ner på externa kostnader, främst konsulter men också generella omkostnader. Ericsson minskar antalet konsulter i Sverige med drygt 850.

Ericsson avser att fortsätta att ha en betydande del av sin FoU och alla huvudkontorsfunktioner i Sverige.

Aktiviteterna är del av det tidigare offentliggjorda globala programmet med ambition att uppnå besparingar om cirka SEK 9 miljarder med full effekt under 2017, drivet av pågående transformation av verksamheten vilket ger möjlighet att utnyttja global kompetens och skalfördelar. Som tidigare meddelats, genererar bolagets pågående globala förändrings-arbete vanligen kostnader om cirka SEK 2 miljarder per år. I tillägg kommer det globala kostnads- och effektiviseringsprogrammet att generera omkring SEK 3-4 miljarder i omstruktureringskostnader under perioden 2015-2017.

Globalt inom Ericsson kommer kostnads- och effektiviseringsprogrammets aktiviteter under 2015 främst att rikta in sig på effektiviseringar inom FoU, produktion och tjänsteleverans, för att säkra en industriledande verksamhet som stöttar tillväxt.

Ericsson har tillsammans med de lokala fackliga organisationerna diskuterat behovet av utveckling, flexibilitet och omställning. Parterna har ett ömsesidigt intresse att fortsätta denna dialog.

INBJUDAN TILL PRESSTRÄFF

Hans Vestberg, VD och koncernchef, samt Jan Frykhammar, CFO, finns tillgängliga för kommentarer på Ericssons huvudkontor, Torshamnsgatan 21, Kista, idag 11 mars kl 12:00. Inbjudan gäller endast för ackrediterad press.

Information till redaktionen

Högupplösta bilder och video för journalistiskt bruk finns att ladda ner från  www.ericsson.com/press

Ericsson är den drivande kraften i det uppkopplade samhället - och världsledande inom kommunikationsteknik och tjänster. Våra långsiktiga relationer med alla stora telekomoperatörer i världen möjliggör för människor, företag och samhälle att utveckla sin potential och skapa en mer hållbar framtid.

Våra tjänster, mjukvara och infrastruktur - särskilt inom mobilitet, bredband och molnlösningar - möjliggör för telekomindustrin och andra sektorer att göra bättre affärer, öka effektiviteten, förbättra användarupplevelsen och ta vara på nya möjligheter.

Med ungefär 115 000 anställda och med kunder i 180 länder kombinerar vi globala skalfördelar med ledarskap inom teknik och tjänster. Vi underhåller nät för operatörer som tillsammans har fler än 2,5 miljarder användare. 40% av all mobiltrafik i världen går genom nät som Ericsson levererat. Våra investeringar inom forskning och utveckling säkerställer att våra lösningar - och våra kunder - förblir ledande.

Ericsson grundades 1876 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Under 2014 var koncernen försäljning 228,0 miljarder kronor. Ericssons aktier är noterade på börserna NASDAQ OMX Stockholm och NASDAQ NewYork.

www.ericsson.com
www.twitter.com/ericssonpress