Ericsson lämnar kontantbud på LHS

Detta pressmeddelande och informationen däri får inte offentligöras, distribueras eller spridas helt eller delvis, till eller inom USA, Kanada, Australien eller Japan.

Ericsson lämnar härmed, genom ett helägt dotterbolag, ett offentligt kontanterbjudande att förvärva LHS AG ("LHS") (XETRA:LHS) för EUR 22,5 kontant per aktie ("Kontanterbjudandet"), vilket värderar bolaget till cirka EUR 310 miljoner (cirka SEK 2,9 miljarder). Kontanterbjudandet representerar en premium uppgående till 33 procent jämfört med LHS genomsnittliga stängningskurs den senaste månaden fram till 4 juni 2007 på EUR 16,9. Genom förvärvet stärker Ericsson sin ledande position inom revenue management med fullt integrerade konvergerande debiterings- och faktureringslösningar samt expanderar sin kundbas.

•         Ericsson erbjuder EUR 22,5 kontant per aktie.
  •         Kontanterbjudandet värderar LHS till EUR 310 miljoner.
  •             Ericsson har dessutom erhållit oåterkalleliga och ovillkorliga åtaganden att acceptera Kontanterbjudandet från
                aktieägare representerande 20,0 procent av aktierna i LHS. Sammantaget har Ericsson säkrat 75,1 procent
                av LHS aktiekapital.
  •         Vinst per aktie förväntas öka från och med 2008, exklusive eventuella avskrivningar av immateriella tillgångar.
  •         Kombinerar Ericssons verksamhet inom lösningar för kontantkortsdebitering med LHS faktureringssystem för
  •             traditionella abonnemang, för att kunna erbjuda fullt integrerade konvergerande debiterings och fakturerings
                lösningar för mobila och fasta teleoperatörer.
  •         Expanderar Ericssons kundbas samt medför betydande möjligheter till korsförsäljning.

• Carl-Henric Svanberg, VD och koncernchef för Ericsson, kommenterar: "Teleoperatörers efterfrågan ökar snabbt avseende konvergerande debiterings och faktureringslösningar som möjliggör bättre kundservice, förbättrar kostnadseffektiviteten samt reducerar finansiell riskexponering. Ericsson och LHS bildar en stark konstellation av lösningar för debiteringssystem för kontantkort och traditionella abonnemang och är tillsammans redo att omedelbart ta till vara möjligheterna som uppstår till följd av ökad efterfrågan bland operatörerna. Ericssons ledande position inom realtidsdebitering och mediation, tillsammans med LHS ledande fakturerings- och kundrelationslösningar, gör de två bolagen till en ledande enhet inom revenue management och stärker vårt övergripande multimedia utbud."

Multimedia marknaden utvecklas och konvergerar i snabb takt. Det omfattar branscher som telecom, media och Internet, teknologier och betalningsalternativ. Operatörerna anpassar sig för att kunna tillvarata de möjligheter som uppstår med moderna nätverk samt leva upp till kundernas växande efterfrågan av nya tjänster på ett kostnadseffektivt sätt. Helhetslösningar inom revenue management måste kunna hantera konvergerande teknologier inklusive IP-baserade bredbandstjänster, olika slags affärsmodeller och partnerskap, samt vara oberoende av betalningsform.

LHS är ett ledande bolag inom mjukvara och service på området för fakturerings- och kundrelationslösningar som har blivit uppmärksammat såväl för sin kompetens på området där man vunnit ett antal priser som för sin starka utveckling på marknaden. LHS har mer än 120 installationer som kompletterar Ericssons starka kundbas med mer än 150 kunder inom kontantkortslöningar/realtidsdebitering, och cirka 300 kunder inom mediation. I och med förvärvet uppstår en betydande potential för intäktssynergier genom korsförsäljning samt möjligheter att bredda utbudet till nya kundgrupper.

LHS etablerade sig som en oberoende mjukvaruförsäljare år 2004. Bolaget har cirka 550 anställda och har huvudkontoret placerat i Frankfurt med regionala kontor i sju länder globalt. LHS försäljning under 2006 uppgick till EUR 71,6 miljoner (54% tillväxt jämfört med 2005) och den justerade EBITDA marginalen uppgick till 17%.

Transaktionen beräknas innebära en ökning av Ericssons vinst per aktie från och med 2008, exklusive eventuella avskrivningar av immateriella tillgångar.

Förvärvet kommer att genomföras genom ett offentligt kontanterbjudande till aktieägarna i LHS, vilket värderar bolagets aktiekapital till EUR 316 miljoner (exklusive egna aktier innehavda av LHS). Transaktionsvärdet beräknas till EUR 310 miljoner efter justering för optioner om EUR 16,1 miljoner och en nettokassa på EUR 22,2 miljoner.

Kontanterbjudandet är villkorat av att erforderliga tillstånd från relevanta konkurrensmyndigheter erhålles.

En erbjudandehandling rörande Kontanterbjudandet kommer att publiceras efter godkännande från BaFin, den tyska motsvarigheten till Finansinspektionen. Publiceringen, som tidsmässigt även sammanfaller med starten av acceptperioden för Kontanterbjudandet, förväntas ske om cirka en månad.

Idag, den 5 juni 2007, undertecknade Ericsson, genom ett helägt dotterbolag, en överenskommelse att förvärva 8,0 miljoner aktier representerande 55,1 procent av aktierna i LHS från de två huvudägarna, LHS Beteiligungs AG, ett investmentbolag kontrollerat av Hartmut Lademacher (grundare samt styrelseordförande), och fonder förvaltade av General Atlantic. Dessutom har Ericsson, genom ett helägt dotterbolag, erhållit oåterkalleliga och ovillkorliga åtaganden att acceptera Kontanterbjudandet från aktieägare representerande 20,0 procent av aktiekapitalet i LHS. Totalt har Ericsson säkrat 75,1 procent av aktiekapitalet i LHS.

ABN AMRO är finansiell rådgivare till Ericsson i samband med transaktionen.

INFORMATION TILL MEDIA, ANALYTIKER OCH INVESTERARE:

Ericsson inbjuder media, investerare och analytiker till en telefonkonferens klockan 10.00 den 5 juni 2007.

En web-cast samt understödjande material kommer att finnas tillgängliga på www.ericsson.com/press och www.ericsson.com/investors.

Tidigare publicerade pressmeddelanden:

Ericsson acquires Mobeon and strengthens multimedia strategy

Ericsson announces cash offer to acquire Tandberg Television

Ericsson to acquire Redback Networks

Ericsson acquires leading fiber access company Entrisphere

Ericsson formar framtidens kommunikationslösningar för Mobilt Internet och bredband genom tekniskt ledarskap. Genom att erbjuda innovativa lösningar i mer än 140 länder, hjälper Ericsson till att skapa världens mest kraftfulla kommunikationsföretag.

Läs mer på www.ericsson.com

FÖR VIDARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA

Ericsson Media Relations
    Phone: +46 8 719 6992
    E-mail: press.relations@ericsson.com

Ericsson Investor Relations
    Phone: +46 8 719 4631
    E-mail: investor.relations.se@ericsson.com

Kontanterbjudandet ovan har inte påbörjats. Beskrivningen ovan är inte ett erbjudande att köpa aktier eller en inbjudan till att sälja aktier i LHS.

Begränsning
    Kontanterbjudandet lämnas inte i något land där lämnande av Kontanterbjudandet inte skulle vara förenligt med lagar och regler i sådant land.

Uttalande om framtiden
    This press release contains forward-looking statements, including statements regarding the expected benefits of the acquisition, which involve a number of risks and uncertainties. These statements are based on Ericsson's current expectations and beliefs. Actual results could differ materially from the results implied by these statements due to various. Factors, LHS and Ericsson are under no obligation to (and expressly disclaim any such obligation to) update or alter their forward-looking statements whether as a result of new information, future events or otherwise.